MAAKÄVELYMETODI ESIKOULU IKÄISTEN LAPSIEN METSÄNKASVATUKSEN TUKENA
Sulkava, Eija (2012)
Sulkava, Eija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121619611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121619611
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on jatkumoa Vihdin 4H-Yhdistyksen Ikivihreälle ympäristökasvatuk-sentoimintamallille. Työn tarkoituksena oli tarjota esikouluikäisille maakasvatusmene-telmiin perustava metsäretki, joka perustuu aistien käyttöön. Metsäretket koostuivat maakävelyistä päiväkotien lähimaastoissa.
Kohteina oli kolme eri vihtiläistä esikouluryhmää. Kaksi päiväkotia sijaitsi Vihdin kirkonkylällä ja yksi sijaitsi Vanjärvellä. Kohteet valittiin sijaintinsa sekä erilaisten opetussuunnitelmien vuoksi.
Retket suunniteltiin ja toteutettiin toukokuussa 2011 kolmena eri päivänä. Retkistä laadittiin ennakkomateriaalit eli ennakkoinformaatio maakävelystä sekä turvallisuus-suunnitelma ja lopuksi osanottajien edustajat vastasivat palautekyselyyn.
Palautekyselyn perusteella maakävelyt koettiin tärkeimmäksi menetelmäksi, koska siinä opetus jäi toissijaiseksi ja ensi sijalle nousi aistien tuoma omakohtainen kokemus lapselle. Haastavana pidettiin ajan käyttöä tietyissä harjoitteissa osalta sekä epäekolo-giset työvälineet yhdessä kohteessa.
Yhteenvetona kokonaisuudesta on, että maakävelyretket ovat menetelmänä toimiva tapa lisätä esikouluikäisten metsä- ja luontotuntemusta aistien avulla.
Kohteina oli kolme eri vihtiläistä esikouluryhmää. Kaksi päiväkotia sijaitsi Vihdin kirkonkylällä ja yksi sijaitsi Vanjärvellä. Kohteet valittiin sijaintinsa sekä erilaisten opetussuunnitelmien vuoksi.
Retket suunniteltiin ja toteutettiin toukokuussa 2011 kolmena eri päivänä. Retkistä laadittiin ennakkomateriaalit eli ennakkoinformaatio maakävelystä sekä turvallisuus-suunnitelma ja lopuksi osanottajien edustajat vastasivat palautekyselyyn.
Palautekyselyn perusteella maakävelyt koettiin tärkeimmäksi menetelmäksi, koska siinä opetus jäi toissijaiseksi ja ensi sijalle nousi aistien tuoma omakohtainen kokemus lapselle. Haastavana pidettiin ajan käyttöä tietyissä harjoitteissa osalta sekä epäekolo-giset työvälineet yhdessä kohteessa.
Yhteenvetona kokonaisuudesta on, että maakävelyretket ovat menetelmänä toimiva tapa lisätä esikouluikäisten metsä- ja luontotuntemusta aistien avulla.