Turun AMK:n Salon kampuksen tunnettuus, imago, maine sekä brändi (ja miten niitä olisi mahdollista kehittää) : case Turun AMK, Salon kampus
Lehto, Elina (2012)
Lehto, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121619608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121619608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millainen tunnettuus, imago, maine ja brändi Turun ammattikorkeakoulun Salon kampuksella on tällä hetkellä ja miten sitä olisi mahdollista kehittää. Ilmiöitä selvitettiin tutkimalla minkälaisia mielikuvia Salon toimipiste herättää niin ensimmäisen vuoden opiskelijoissa, Salon yksikön kansainvälisten asioiden assistentissä kuin Salon toimipisteessä opiskelleissa vaihto-opiskelijoissa. Haastateltavat saivat antaa myös kehittämisehdotuksia, miten Salon toimipisteen tunnettuutta voitaisiin lisätä, imagoa ja mainetta parantaa sekä brändiä kehittää.
Tavoitteena oli kerätä toimeksiantajalle eli Turun ammattikorkeakoulun Salon kampukselle mahdollisimman paljon oleellista tietoa, jonka pohjalta toimeksiantaja voi kehittää entistä houkuttelevampaa korkeakoulua, erityisesti sen suurimpia pääkaupunkiseudun kilpailijakorkeakouluja vastaan.
Teoriaosuus määrittelee käsitteet tunnettuus, imago, maine sekä brändi ja sen jälkeen esittelee yleisesti Suomen ammattikorkeakoulujen rakennetta ja toiminta-ajatusmalleja. Omana lukunaan on Turun ammattikorkeakoulun ja sen kohderyhmien esittely. Teoriaosuudessa on myös pohdittu korkeakoulujen tulevaisuutta, joka on jatkuvassa murroksessa.
Tutkimusosuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluina. Tutkimusosuudessa on haastatteluiden lisäksi observoinnin keinoin analysoity Turun AMK:n ja sen suurimpien kilpailijoiden näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa Facebookissa sekä korkeakoulujen kevään ja syksyn 2012 yhteishakujen aikana. Myös korkeakoulujen internet-sivuja on vertailtu keskenään.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Salon toimipisteessä opiskelevien henkilöiden keskuudessa korkeakoulua pidetään keskinkertaisena, mutta yleisesti ottaen mukavana korkeakouluympäristönä, jota suositeltaisiin kuitenkin ehdottomasti tuttavapiirille. Tutkimustulosten pohjalta voi myös todeta, että ulkomailla ja jopa Suomen Turussa Salon toimipiste on vielä melkoisen tuntematon, joten kehittämistä riittää runsaasti.
Tavoitteena oli kerätä toimeksiantajalle eli Turun ammattikorkeakoulun Salon kampukselle mahdollisimman paljon oleellista tietoa, jonka pohjalta toimeksiantaja voi kehittää entistä houkuttelevampaa korkeakoulua, erityisesti sen suurimpia pääkaupunkiseudun kilpailijakorkeakouluja vastaan.
Teoriaosuus määrittelee käsitteet tunnettuus, imago, maine sekä brändi ja sen jälkeen esittelee yleisesti Suomen ammattikorkeakoulujen rakennetta ja toiminta-ajatusmalleja. Omana lukunaan on Turun ammattikorkeakoulun ja sen kohderyhmien esittely. Teoriaosuudessa on myös pohdittu korkeakoulujen tulevaisuutta, joka on jatkuvassa murroksessa.
Tutkimusosuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluina. Tutkimusosuudessa on haastatteluiden lisäksi observoinnin keinoin analysoity Turun AMK:n ja sen suurimpien kilpailijoiden näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa Facebookissa sekä korkeakoulujen kevään ja syksyn 2012 yhteishakujen aikana. Myös korkeakoulujen internet-sivuja on vertailtu keskenään.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Salon toimipisteessä opiskelevien henkilöiden keskuudessa korkeakoulua pidetään keskinkertaisena, mutta yleisesti ottaen mukavana korkeakouluympäristönä, jota suositeltaisiin kuitenkin ehdottomasti tuttavapiirille. Tutkimustulosten pohjalta voi myös todeta, että ulkomailla ja jopa Suomen Turussa Salon toimipiste on vielä melkoisen tuntematon, joten kehittämistä riittää runsaasti.