SÄHKÖINEN TALOUSHALLINTO – MIKSI SITÄ EI KÄYTETÄ?
Kärkkäinen, Sanna (2012)
Kärkkäinen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519586
Tiivistelmä
Tilitoimisto Oy vaihtoi vuonna 2009 taloushallinto-ohjelmistonsa vastaamaan nykyajan tarpeita. Vaihdos mahdollisti sähköisten taloushallintopalveluiden tarjoamisen asiakasyrityksille. Suhtautuminen sähköistä taloushallintoa kohtaan oli, ja on yhä edelleen, kuitenkin hyvin laimeaa sekä asiakasyritysten että henkilökunnan keskuudessa. Tutkimuksen tarkoituksena olikin näiden asenteiden ja käsitteiden tarkastelu. Tutkimusongelmana oli selvittää miksi sähköistä taloushallintoa ei käytetä. Toisena tutkimusongelmana selvitettiin, mitä sähköisessä taloushallinnossa olisi oltava, jotta yrittäjät hyödyntäisivät sitä yritystoiminnassaan. Henkilökuntaan kohdistuvan tutkimuksen avulla oli tarkoitus lähinnä saada syventävää ja täsmentävää tietoa tutkimusongelmista. Tavoitteena oli tuottaa vastaukset tutkimusongelmiin. Tutkimustulosten pohjalta laadittujen kehittämisehdotusten avulla oli tarkoitus saada Tilitoimisto Oy:n asiakkaat sekä henkilökunta näkemään sähköinen taloushallinto uudenlaisena toimintatapana, mahdollisuutena.
Tutkimus totutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksessa käytettiin hyväksi myös ns. monimenetelmäkeinoa. Monimenetelmäkeinon avulla eri tutkimusmenetelmien käyttö oli mahdollista. Asiakasyrityksiä tutkittaessa aineistonkeruutavaksi valikoitui kyselylomake ja henkilökunnan kohdalla taas puolistrukturoitu haastattelu. Kyselylomakkeen ja haastattelun kysymykset koskivat tyytyväisyyttä sähköiseen taloushallintoon, ja mahdollisia ongelmia ja kehittämiskohteita sähköisessä taloushallinnossa.
Tutkimustulosten mukaan Tilitoimisto Oy:n asiakasyrityksiä ja henkilökuntaa arveluttivat sähköisessä taloushallinnossa hajanaisesti erilaiset asiat. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin määritellä suurimpia syitä siihen, miksi sähköistä taloushallintoa ei käytetä. Näitä syitä olivat hintavuus, oman osaamisen puute ja tietämättömyys. Kehitysehdotuksena tutkimustulosten perusteella olikin koulutuksen lisääminen ja aktiivinen tiedon jakaminen puolin ja toisin.
Tutkimus totutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksessa käytettiin hyväksi myös ns. monimenetelmäkeinoa. Monimenetelmäkeinon avulla eri tutkimusmenetelmien käyttö oli mahdollista. Asiakasyrityksiä tutkittaessa aineistonkeruutavaksi valikoitui kyselylomake ja henkilökunnan kohdalla taas puolistrukturoitu haastattelu. Kyselylomakkeen ja haastattelun kysymykset koskivat tyytyväisyyttä sähköiseen taloushallintoon, ja mahdollisia ongelmia ja kehittämiskohteita sähköisessä taloushallinnossa.
Tutkimustulosten mukaan Tilitoimisto Oy:n asiakasyrityksiä ja henkilökuntaa arveluttivat sähköisessä taloushallinnossa hajanaisesti erilaiset asiat. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin määritellä suurimpia syitä siihen, miksi sähköistä taloushallintoa ei käytetä. Näitä syitä olivat hintavuus, oman osaamisen puute ja tietämättömyys. Kehitysehdotuksena tutkimustulosten perusteella olikin koulutuksen lisääminen ja aktiivinen tiedon jakaminen puolin ja toisin.