Markkinatutkimus Nexi-Tuote oy:lle
Nissinen, Sanna (2012)
Nissinen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519580
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä markkinatutkimus telttasaunoja valmistavalle Nexi-Tuote oy:lle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko karavaanarit potentiaalinen uusi kohderyhmä ja samalla pyrittiin kartoittamaan heidän tämän hetkistä tuotteen tuntemista. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville karavaanareiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja olisiko tuote sellainen, jota he voisivat hyödyntää matkailussaan. Tarkoituksena oli siis antaa yritykselle tietoa uudesta kohderyhmästä ja mahdollisista kohderyhmän tarpeita täydentävistä kehitysideoista.
Tutkimusmenetelmäksi valitsin kvantitatiivisen menetelmän käyttäen survey-kyselyä. Koska kohderyhmän saavuttaminen yksin on hankalaa, saimme yhteistyökumppaniksi SF-Caravan ry:n, jonka avulla kysely saatiin osoitettua oikealle kohderyhmälle. Kyseinen liitto toimii leirintämatkailijoiden ja heidän muodostamien yhdistysten valtakunnallisena edunvalvojana. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu tuotteen markkinoinnista ja ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä sekä ostoprosessista.
Tutkimustuloksista käy ilmi, ettei telttasauna ole tuotteena tuttu kovin monelle karavaanarille. Osalla kuitenkin on joitakin kokemuksia tuotteesta ja pieni osa vastaajista kertoo omistavansa jo telttasaunan. Telttasauna jakoi mielipiteitä vastaajien kesken, vaikka osa vastaajista uskoi sen mukana kuljettamisen olevan haasteellista. Parhaimmillaan telttasaunan uskottiin olevan esimerkiksi kalastusreissuilla, tai yleisesti luonnossa leiriydyttäessä.
Tutkimusmenetelmäksi valitsin kvantitatiivisen menetelmän käyttäen survey-kyselyä. Koska kohderyhmän saavuttaminen yksin on hankalaa, saimme yhteistyökumppaniksi SF-Caravan ry:n, jonka avulla kysely saatiin osoitettua oikealle kohderyhmälle. Kyseinen liitto toimii leirintämatkailijoiden ja heidän muodostamien yhdistysten valtakunnallisena edunvalvojana. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu tuotteen markkinoinnista ja ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä sekä ostoprosessista.
Tutkimustuloksista käy ilmi, ettei telttasauna ole tuotteena tuttu kovin monelle karavaanarille. Osalla kuitenkin on joitakin kokemuksia tuotteesta ja pieni osa vastaajista kertoo omistavansa jo telttasaunan. Telttasauna jakoi mielipiteitä vastaajien kesken, vaikka osa vastaajista uskoi sen mukana kuljettamisen olevan haasteellista. Parhaimmillaan telttasaunan uskottiin olevan esimerkiksi kalastusreissuilla, tai yleisesti luonnossa leiriydyttäessä.