Sisävesivarustamon markkinointiviestinnän kehittäminen venäläisille asiakkaille. : case: Suomen Hopealinja Oy
Teliranta, Kalle (2012)
Teliranta, Kalle
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajan markkinointiviestintää venäläisille matkailijoille. Toimeksiantajana toimii Suomen Hopealinja, joka on Suomen suurin sisävesivarustamo. Venäläiset ovat tulevaisuudessa tärkein matkailijaryhmä niin Suomessa kuin Pirkanmaalla. Valmiin opinnäytetyön tavoite on tukea yrityksen pyrkimystä saada enemmän venäläisiä asiakkaita ja olla apuna tulevaisuuden markkinoinnissa Venäjän suuntaan.
Lähteinä on käytetty kirjallista materiaalia, internetjulkaisuja, tilastoja sekä tutkimuksia. Kirjoittaja toimii myös yrityksen palveluksessa vakituisesti, jolloin organisaation tietoja ja taitoja on pystytty hyödyntämään projektin kaikissa vaiheissa. Venäläisistä olevaa tutkimustietoa on käytetty suunnitelman rakentamisessa ja sitä tukevaa teoriaa on yhdistetty käytännön toimenpiteisiin.
Opinnäytetyö ei ole pöytälaatikkotutkimus, vaan se on toteutettu toimeksiantajan toimesta purjehduskaudella 2012. Projektin onnistumisesta ja jatkotoimenpiteista raportoidaan työn loppupuolella.
Tässä opinnäytetyössä osoitetaan se, että venäläiset ovat potentiaalinen asiakas-ryhmä Suomen Hopealinjalle tulevaisuudessa. Asiakkaiden tavoittaminen Pietarista käsin on työlästä, mutta Pirkanmaalle matkailevat venäläiset pystytään tavoittamaan melko tehokkaasti.
Tulevaisuudessa myös Pirkanmaata pitää markkinoida vielä tehokkaammin alueena, johon kuuluu kaupunki, ostosmahdollisuudet, luonto sekä järvet. Hopealinja kuuluu tähän kokonaisuuteen.
Venäläisten internetin käyttö kasvaa kovaa vauhtia. Tulevaisuudessa oma löydettävyys pitää varmistaa myös venäläisissä hakukoneissa ja mahdollisesti myös venäläisessä sosiaalisessa mediassa. Perinteisiä viestintäkeinoja ei saa unohtaa.
Lähteinä on käytetty kirjallista materiaalia, internetjulkaisuja, tilastoja sekä tutkimuksia. Kirjoittaja toimii myös yrityksen palveluksessa vakituisesti, jolloin organisaation tietoja ja taitoja on pystytty hyödyntämään projektin kaikissa vaiheissa. Venäläisistä olevaa tutkimustietoa on käytetty suunnitelman rakentamisessa ja sitä tukevaa teoriaa on yhdistetty käytännön toimenpiteisiin.
Opinnäytetyö ei ole pöytälaatikkotutkimus, vaan se on toteutettu toimeksiantajan toimesta purjehduskaudella 2012. Projektin onnistumisesta ja jatkotoimenpiteista raportoidaan työn loppupuolella.
Tässä opinnäytetyössä osoitetaan se, että venäläiset ovat potentiaalinen asiakas-ryhmä Suomen Hopealinjalle tulevaisuudessa. Asiakkaiden tavoittaminen Pietarista käsin on työlästä, mutta Pirkanmaalle matkailevat venäläiset pystytään tavoittamaan melko tehokkaasti.
Tulevaisuudessa myös Pirkanmaata pitää markkinoida vielä tehokkaammin alueena, johon kuuluu kaupunki, ostosmahdollisuudet, luonto sekä järvet. Hopealinja kuuluu tähän kokonaisuuteen.
Venäläisten internetin käyttö kasvaa kovaa vauhtia. Tulevaisuudessa oma löydettävyys pitää varmistaa myös venäläisissä hakukoneissa ja mahdollisesti myös venäläisessä sosiaalisessa mediassa. Perinteisiä viestintäkeinoja ei saa unohtaa.