Nettivideo Finlandin liiketoiminnan kehittäminen
Salmijärvi, Jaakko (2012)
Salmijärvi, Jaakko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419546
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi tarpeesta arvioida Nettivideo Finlandin yritystoimintaa jota on harjoitettu vuodesta 2005 asti. Aiemmin ei ole tehty mitään kirjallisia suunnitelmia toiminnan kehittämiseksi. Toiminta onkin kehittynyt ajatusten voimalla ja yrityksen, sekä erehdyksen kautta. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda erilaisia liiketoimintamalleja yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi käydään läpi yhden tuotteen markkinointi-case, jossa tutkitaan uuden led-projektorin mahdollisuuksia menestyä markkinoilla.
Liiketoiminnan kehittämisen työkaluksi on valittu Business model canvas-niminen työkalu jonka avulla suunnitellaan erilaisia liiketoiminnan kehittämisen malleja ja tutkitaan nykyistä liiketoimintaa tarkoituksena löytää kehittämiskohteita joita parantamalla mahdollistetaan yrityksen toiminta myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä esitellään yhden tuotteen, Led-projektorin lanseerausprojekti jonka tueksi on tehty markkinatutkimus dokumenttitutkimuksena. Tuotteelle valitaan asiakassegmentit ja vertaillaan erilaisten segmenttien eroavaisuuksia. Markkinointisuunnitelmaa varten etsitään argumentteja tuotteen hyvistä puolista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että parempaan tulokseen päästään liiketoimintamallia kehittämällä kuin uuden tuotteen lanseerauksen käynnistämisellä koska tuotteen laatu ei riitä vertailussa uusien vastaavien tuotteiden kanssa.
Liiketoiminnan kehittämisen työkaluksi on valittu Business model canvas-niminen työkalu jonka avulla suunnitellaan erilaisia liiketoiminnan kehittämisen malleja ja tutkitaan nykyistä liiketoimintaa tarkoituksena löytää kehittämiskohteita joita parantamalla mahdollistetaan yrityksen toiminta myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä esitellään yhden tuotteen, Led-projektorin lanseerausprojekti jonka tueksi on tehty markkinatutkimus dokumenttitutkimuksena. Tuotteelle valitaan asiakassegmentit ja vertaillaan erilaisten segmenttien eroavaisuuksia. Markkinointisuunnitelmaa varten etsitään argumentteja tuotteen hyvistä puolista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että parempaan tulokseen päästään liiketoimintamallia kehittämällä kuin uuden tuotteen lanseerauksen käynnistämisellä koska tuotteen laatu ei riitä vertailussa uusien vastaavien tuotteiden kanssa.