Miten yrittäjä oppii kävelemään pystyssä? : Opas ensimmäisiin askeliin
Berg, Marika (2012)
Berg, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419499
Tiivistelmä
Ajatus yrittäjäpolun ensimmäisistä askeleista syntyi tekijän omasta tarpeesta saada ohjausta uutta uravalintaa tehtäessä. Uravalinnan ohjautuessa yrittäjän ammattiin tulevan yrittäjän on saatava lisävahvistusta valinnalleen. Lisävahvistusta tarjotaan erilaisin yrittäjätestein. Tekijän itse tehdessä testit kaikkein hyödyllisimmäksi osoittautui Finnveran yrittäjätesti. Mitään valmista kaavaa yrittäjäksi ryhtymiseen ei ole olemassa, mutta päätös yrittäjäksi ryhtymiseen helpottuu, kun selvittää itselleen yrittämisen mahdollisuuden omien ominaisuuksien ja taloudellisten realiteettien kautta. Ilman tietoa yrittämisestä hyvä yritysidea saattaa jäädä toteutumatta.
Todellinen henkinen liikkeellelähtö tapahtuu ensimmäisessä yhteydenotossa yrittämisen asiantuntijoihin. Ulkopuolinen taho selkeyttää edelleen yrittäjäksi aikovan ajatuksia. Asiantuntijat ohjaavat ajatuksia objektiivisesti ja realistisesti. Työssä esitellään laajasti erilaisia väyliä, jotka ovat tarpeellisia ennen yrityksen perustamista.
Ensimmäinen toiminnallinen ponnistus on liikeidean saattaminen paperille. Tämä selkeyttää ja kiteyttää yrittämisen tarkoituksen eli miten idealla voidaan saada aikaiseksi kannattavaa liiketoimintaa. Ennen liikeideatyöskentelyä tutkittiin yritysideaa, tavoiteliikeideaa, missiota, arvoja ja visiota. Missio ja arvot osoittautuivat tulevan liikeidean kannalta tärkeiksi välineiksi ja niiden luoman hengen tulisi säilyä koko yrityksen elinkaaren ajan. Ne tulevat olemaan ohjaavina tekijöinä strategiseen suunnitteluun.
Varsinaisessa liikeideatyöskentelyssä käytettiin kahta erilaista liikeideamallia, jotka osoittautuivat varsin hyviksi keinoiksi työskentelyyn. Niissä tuleva yrittäjä joutuu todella puntaroimaan omaa ideaansa.
Uuden yrityksen markkinoilletulon haasteellisuutta kuvattiin liikeidean diffuusioajattelulla. Diffuusioteoriassa käytettävä S-käyrä antaa liikeideatyöskentelyyn näkemystä siitä, miten erityyppiset asiakkaat suhtautuvat markkinoilla uutena toimivaan yritykseen ja sen liikeideaan.
Tulevaisuusaspekti liikeidean suhteen otettiin työssä tarkastelun alle liikeidean elinkaariajattelun kautta. Ei riitä, että yrityksellä on yksi liikeidea vaan liikeidea on muuttuva elementti, joka ei kanna loputtomiin. Tästä syystä yrityksellä kannattaa olla monta päällekkäistä yhteensopivaa liikeideaa, jotta yrittäminen olisi menestyksekästä ja kestävää. Vaihtoehtoisesti olemassa olevaan liikeideaan on tuotava uusia elementtejä, jotta yritys pysyy kannattavana.
Todellinen henkinen liikkeellelähtö tapahtuu ensimmäisessä yhteydenotossa yrittämisen asiantuntijoihin. Ulkopuolinen taho selkeyttää edelleen yrittäjäksi aikovan ajatuksia. Asiantuntijat ohjaavat ajatuksia objektiivisesti ja realistisesti. Työssä esitellään laajasti erilaisia väyliä, jotka ovat tarpeellisia ennen yrityksen perustamista.
Ensimmäinen toiminnallinen ponnistus on liikeidean saattaminen paperille. Tämä selkeyttää ja kiteyttää yrittämisen tarkoituksen eli miten idealla voidaan saada aikaiseksi kannattavaa liiketoimintaa. Ennen liikeideatyöskentelyä tutkittiin yritysideaa, tavoiteliikeideaa, missiota, arvoja ja visiota. Missio ja arvot osoittautuivat tulevan liikeidean kannalta tärkeiksi välineiksi ja niiden luoman hengen tulisi säilyä koko yrityksen elinkaaren ajan. Ne tulevat olemaan ohjaavina tekijöinä strategiseen suunnitteluun.
Varsinaisessa liikeideatyöskentelyssä käytettiin kahta erilaista liikeideamallia, jotka osoittautuivat varsin hyviksi keinoiksi työskentelyyn. Niissä tuleva yrittäjä joutuu todella puntaroimaan omaa ideaansa.
Uuden yrityksen markkinoilletulon haasteellisuutta kuvattiin liikeidean diffuusioajattelulla. Diffuusioteoriassa käytettävä S-käyrä antaa liikeideatyöskentelyyn näkemystä siitä, miten erityyppiset asiakkaat suhtautuvat markkinoilla uutena toimivaan yritykseen ja sen liikeideaan.
Tulevaisuusaspekti liikeidean suhteen otettiin työssä tarkastelun alle liikeidean elinkaariajattelun kautta. Ei riitä, että yrityksellä on yksi liikeidea vaan liikeidea on muuttuva elementti, joka ei kanna loputtomiin. Tästä syystä yrityksellä kannattaa olla monta päällekkäistä yhteensopivaa liikeideaa, jotta yrittäminen olisi menestyksekästä ja kestävää. Vaihtoehtoisesti olemassa olevaan liikeideaan on tuotava uusia elementtejä, jotta yritys pysyy kannattavana.