Opas ostolaskujen käsittelyyn
Säisänen, Sari (2012)
Säisänen, Sari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ostolaskuun liittyvät työvaiheet Yrityksessä X ja tutkia, millaisia yrityksessä käytettävät ohjeet ostolaskun kiertoon ovat. Tavoitteena on luoda tutkimuksen pohjalta selkeä ja hyödyllinen opas ostolaskujen käsittelyyn. Tutkimusongelma on, kuinka ostolasku kiertää yrityksessä X.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen taloushallinnon eri osa-alueita ja sähköisiä tietojärjestelmiä. Taloushallinnon osalta kerron tarkemmin kirjanpidosta, kustannuslaskennasta, ostoreskontrasta sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta. Sähköisissä tietojärjestelmissä käyn läpi niiden ylläpitoa, hyötyjä ja haittoja sekä tietoturvallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsin osittain havainnoimalla kesän ja syksyn 2012 aikana. Käytin tutkimusaineistona myös toimeksiantajalta saatuja materiaaleja. Toimeksiantajan talousosaston työntekijöille teetin kyselyn marraskuussa 2012. Kyselyssä käytin pelkästään avoimia kysymyksiä ja sain siihen vastaukset Yritys X:n neljältä työntekijältä ja talousjohtajalta.
Tutkimustulosten mukaan oppaalle oli selkeä tarve. Selkeä ja ajantasainen ohjeistus on hyvä ja tarpeellinen Yritys X:n talousosaston muutosten takia. Tarkasteltuani käytössä olevien tietojärjestelmien ja työntekijöiden itse tehtyjä ohjeita päädyin siihen tulokseen, etteivät ne sellaisenaan toimi Yritys X:n talousosastolla.
Tutkimustulosten mukaisesti keräsin aineistoa oppaaseen, joka oli tutkimuksen tavoite. Opas ostolaskujen käsittelyyn otettiin toimeksiantajalla, Yritys X:ssä, käyttöön joulukuussa 2012. Opas on selkeä kokonaisuus, ja se tulee olemaan Yritys X:n talousosastolla hyödyllinen apuväline perehdytyksessä ja työkavereita tuuratessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen taloushallinnon eri osa-alueita ja sähköisiä tietojärjestelmiä. Taloushallinnon osalta kerron tarkemmin kirjanpidosta, kustannuslaskennasta, ostoreskontrasta sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta. Sähköisissä tietojärjestelmissä käyn läpi niiden ylläpitoa, hyötyjä ja haittoja sekä tietoturvallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston keräsin osittain havainnoimalla kesän ja syksyn 2012 aikana. Käytin tutkimusaineistona myös toimeksiantajalta saatuja materiaaleja. Toimeksiantajan talousosaston työntekijöille teetin kyselyn marraskuussa 2012. Kyselyssä käytin pelkästään avoimia kysymyksiä ja sain siihen vastaukset Yritys X:n neljältä työntekijältä ja talousjohtajalta.
Tutkimustulosten mukaan oppaalle oli selkeä tarve. Selkeä ja ajantasainen ohjeistus on hyvä ja tarpeellinen Yritys X:n talousosaston muutosten takia. Tarkasteltuani käytössä olevien tietojärjestelmien ja työntekijöiden itse tehtyjä ohjeita päädyin siihen tulokseen, etteivät ne sellaisenaan toimi Yritys X:n talousosastolla.
Tutkimustulosten mukaisesti keräsin aineistoa oppaaseen, joka oli tutkimuksen tavoite. Opas ostolaskujen käsittelyyn otettiin toimeksiantajalla, Yritys X:ssä, käyttöön joulukuussa 2012. Opas on selkeä kokonaisuus, ja se tulee olemaan Yritys X:n talousosastolla hyödyllinen apuväline perehdytyksessä ja työkavereita tuuratessa.