Mentorointiopas Laurea Otaniemen aikuisopiskelijoille
Vilminko, Petra; Huikuri, Tiina (2012)
Vilminko, Petra
Huikuri, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallinen mentorointiopas Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön hoitotyön aikuisopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää aikuisopiskelijoiden mentoroinnin tueksi tutkittuun tietoon perustuva opas, josta näkyy myös mentoroinnin käytännöt Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyöprosessin mukaisesti. Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen, jonka pohjalta mentorointiopas koottiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mentorointia menetelmänä sekä sen lähikäsitteitä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan mentoroinnin hyötyjä ja haasteita.
Mentorointi opas antaa uudelle mentorille lyhyesti ja selkeästi yleiskuvan siitä, mitä mentorointi on sekä mentoroinnin käytännöntoteutuksesta Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä.
Mentorointioppaan sisältöä ja ulkoasua arvioitiin määrällisen tutkimusmenetelmän avulla. Arviointi tehtiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Lomake sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä tarkentamaan vastauksia. Opasta arvioivat Laurea-ammattikorkeakoulun Laurea Otaniemen yksikön hoitotyön koulutusohjelman syksyllä 2011aloittanut aikuisopiskelijaryhmä. Vastaajia oli yhteensä 17. Kyselyn vastaukset analysoitiin SSPS-tilastointiohjelmalla. Avoimet kysymykset luettiin ja kirjoitettiin auki. Vastausten pohjalta mentorointioppaan sisältöä ja ulkoasua muokattiin paremmin käyttäjiään palvelevaksi.
Mentorointiopas on tarpeellinen, sillä vastaavaa opasta ei ole aiemmin Laurea Otaniemessä ollut saatavilla, koska hoitotyön aikuisopiskelijoiden mentorointia toteutettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2011 aloittaneen hoitotyön aikuisopiskelijoiden aloittaessa opintonsa. Oppaan avulla kannustetaan myös jatkossa opiskelijoita ryhtymään aloittavien aikuisopiskelijoiden mentoreiksi.
Asiasanat: ohjaus, mentorointi, hiljainen tieto
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyöprosessin mukaisesti. Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen, jonka pohjalta mentorointiopas koottiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mentorointia menetelmänä sekä sen lähikäsitteitä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan mentoroinnin hyötyjä ja haasteita.
Mentorointi opas antaa uudelle mentorille lyhyesti ja selkeästi yleiskuvan siitä, mitä mentorointi on sekä mentoroinnin käytännöntoteutuksesta Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä.
Mentorointioppaan sisältöä ja ulkoasua arvioitiin määrällisen tutkimusmenetelmän avulla. Arviointi tehtiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Lomake sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä tarkentamaan vastauksia. Opasta arvioivat Laurea-ammattikorkeakoulun Laurea Otaniemen yksikön hoitotyön koulutusohjelman syksyllä 2011aloittanut aikuisopiskelijaryhmä. Vastaajia oli yhteensä 17. Kyselyn vastaukset analysoitiin SSPS-tilastointiohjelmalla. Avoimet kysymykset luettiin ja kirjoitettiin auki. Vastausten pohjalta mentorointioppaan sisältöä ja ulkoasua muokattiin paremmin käyttäjiään palvelevaksi.
Mentorointiopas on tarpeellinen, sillä vastaavaa opasta ei ole aiemmin Laurea Otaniemessä ollut saatavilla, koska hoitotyön aikuisopiskelijoiden mentorointia toteutettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2011 aloittaneen hoitotyön aikuisopiskelijoiden aloittaessa opintonsa. Oppaan avulla kannustetaan myös jatkossa opiskelijoita ryhtymään aloittavien aikuisopiskelijoiden mentoreiksi.
Asiasanat: ohjaus, mentorointi, hiljainen tieto