HYVINVOINTIA VAI SYRJÄYTYMISTÄ? : Nuoren aikuisen elämänvaihe yhteiskunnan paineen alla
Ilves, Elisa; Lahti, Neeariina (2012)
Ilves, Elisa
Lahti, Neeariina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda nuorten näkökulmia mukaan syrjäytymiskeskusteluun. Tavoitteena oli ymmärtää nuorten erilaisia elämäntilanteita nuorten omasta näkökulmasta sekä
saada heiltä konkreettisia ratkaisuehdotuksia nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Opinnäytetyössä käsiteltiin syrjäytymisen ja marginalisaation lisäksi nuorten aikuisten elämänvaihetta, hyvinvointia sekä osallisuutta.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin Nuorten taidetyöpajan etsivän työn kanssa. Etsivä työ on suunnattu alle 29-vuotiaille, koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jääneille tai jäämässä oleville.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Teemahaastatteluita tehtiin viisi, joissa haastateltiin etsivän työn entisiä ja nykyisiä asiakkaita. Haastateltavat olivat iältään 20–23-vuotiaita. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että nuoren aikuisen elämänvaiheeseen liittyy paljon paineita koulutukseen ja työelämään siirtymisessä. Haastateltavien mielestä jotkut tarvitsevat siihen enemmän aikaa ja tukea. Syrjäytyminen nähtiin joko yhteisyyssuhteiden sekä vapaa-ajan harrastusten puutteena tai koulupudokkuutena ja työttömyytenä. Haastateltavien mielestä hyvinvointi ja osallisuus voi syrjäytyneen elämässä tarkoittaa arkirytmin ylläpitämistä, kavereiden tapaamista ja harrastamista. Nuorten syrjäytymisen ehkäisemisen ratkaisuksi nousi peruskoulussa annettavan ohjauksen lisääminen jatkokoulutusasioissa. Tarpeelliseksi nähtiin myös vaihtoehtojen lisääminen peruskoulun jälkeiseen vaiheeseen sekä yhteishakupistekäytännön selkiyttäminen ja
muuttaminen koulutukseen pääsyä tukevammaksi. Jatkotutkimustarpeeksi todettiin peruskoulun opinto-ohjauksen kehittäminen ja aikuisiässä syrjäytyneiden palveluiden kehittäminen.
saada heiltä konkreettisia ratkaisuehdotuksia nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Opinnäytetyössä käsiteltiin syrjäytymisen ja marginalisaation lisäksi nuorten aikuisten elämänvaihetta, hyvinvointia sekä osallisuutta.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin Nuorten taidetyöpajan etsivän työn kanssa. Etsivä työ on suunnattu alle 29-vuotiaille, koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jääneille tai jäämässä oleville.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Teemahaastatteluita tehtiin viisi, joissa haastateltiin etsivän työn entisiä ja nykyisiä asiakkaita. Haastateltavat olivat iältään 20–23-vuotiaita. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että nuoren aikuisen elämänvaiheeseen liittyy paljon paineita koulutukseen ja työelämään siirtymisessä. Haastateltavien mielestä jotkut tarvitsevat siihen enemmän aikaa ja tukea. Syrjäytyminen nähtiin joko yhteisyyssuhteiden sekä vapaa-ajan harrastusten puutteena tai koulupudokkuutena ja työttömyytenä. Haastateltavien mielestä hyvinvointi ja osallisuus voi syrjäytyneen elämässä tarkoittaa arkirytmin ylläpitämistä, kavereiden tapaamista ja harrastamista. Nuorten syrjäytymisen ehkäisemisen ratkaisuksi nousi peruskoulussa annettavan ohjauksen lisääminen jatkokoulutusasioissa. Tarpeelliseksi nähtiin myös vaihtoehtojen lisääminen peruskoulun jälkeiseen vaiheeseen sekä yhteishakupistekäytännön selkiyttäminen ja
muuttaminen koulutukseen pääsyä tukevammaksi. Jatkotutkimustarpeeksi todettiin peruskoulun opinto-ohjauksen kehittäminen ja aikuisiässä syrjäytyneiden palveluiden kehittäminen.