Tutkiva luova toimintaprosessi : Tyylin vuosisata
Järvenpää, Eija (2012)
Järvenpää, Eija
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319425
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on täyttää asiakkaan tarve tulevan julkaisun avulla. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää runsasta tiedon määrää ja toimintaa, jota on toteutettu prosessitoiminnan- ja tiedonhankinnan keinoin. Viitekehys perustuu Yhdysvaltalaisen viestintätutkija Brenda Dervinin sense-marking-teoriaan, joka viittaa toiminnan merkityksellistämiseen.
Tutkimusongelmana oli kohderyhmän tarve. Tukeeko kirja todellista tarvetta? Millainen aineisto tulee tarpeeseen? Mikä on kohderyhmän yleinen mielipide, entä kohdistettuna suoraan kirjan käyttäjiin? Tavoitteenani on julkaista kirja, joka ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet ja täyttää ne.
Menetelmävalinnat on toteutettu tutkimusongelmalähtöisesti, joilla on haettu ratkaisua tarvetta käsitteleviin kysymyksiin ja keinoja kirjan laadun parantamiseen. Haastattelumenetelmiksi valitsin puolistrukturoidun haastattelun ja avoimen haastattelun. Määrällisen aineistonkeruumenetelmän toteutin kyselylomakkeen avulla.
Kaupallisen julkaisun luovaan kehittämiseen liittyy vahvasti tulevan julkaisun parantaminen ja uusien ratkaisujen löytäminen. Prosessitoiminta, tiedonhankinta, ongelmanratkaisu, menetelmävalinnat ja luovuus tukivat kaikki omalta osaltaan kehittämistyötä.
Tutkimusongelmana oli kohderyhmän tarve. Tukeeko kirja todellista tarvetta? Millainen aineisto tulee tarpeeseen? Mikä on kohderyhmän yleinen mielipide, entä kohdistettuna suoraan kirjan käyttäjiin? Tavoitteenani on julkaista kirja, joka ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet ja täyttää ne.
Menetelmävalinnat on toteutettu tutkimusongelmalähtöisesti, joilla on haettu ratkaisua tarvetta käsitteleviin kysymyksiin ja keinoja kirjan laadun parantamiseen. Haastattelumenetelmiksi valitsin puolistrukturoidun haastattelun ja avoimen haastattelun. Määrällisen aineistonkeruumenetelmän toteutin kyselylomakkeen avulla.
Kaupallisen julkaisun luovaan kehittämiseen liittyy vahvasti tulevan julkaisun parantaminen ja uusien ratkaisujen löytäminen. Prosessitoiminta, tiedonhankinta, ongelmanratkaisu, menetelmävalinnat ja luovuus tukivat kaikki omalta osaltaan kehittämistyötä.