Kampaamo Silkkitukan ja Kauneuskeskus Lumikin yhteistyön kehittäminen : asiakastapahtumamallien suunnittelu
Rankinen, Johanna (2012)
Rankinen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319422
Tiivistelmä
Lähtökohtana tällä opinnäytetyöllä on kehittää toimeksiantajayritysten välistä yhteistyötä sekä suunnitella heille toimivat asiakastapahtumamallit, joita he voivat käyttää apuna järjestäessään yhteisiä asiakastapahtumia tulevaisuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin kahden toimeksiantajayrityksen omistajaa, Kampaamo Silkkitukan Riitta Hyrkästä sekä Kauneuskeskus Lumikin Eila Heikkistä. Haastattelujen avulla selvitettiin yritysten taustaa, ideologiaa ja toimintatapoja tukemaan asiakastapahtumamallien suunnittelua. Lisäksi haastateltiin uuden yrityksen, Hiusmuotoilua tunteella omistajaa Riika Isoviitaa. Uutena kauneudenhoitoalan yrittäjänä Isoviidalta saatiin tietoa ja ideoita tämän päivän markkinoinnista ja mainonnasta, minkä perusteella tehtiin kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksille tälle liiketoiminnan osa-alueelle.
Asiakastapahtumamallit (liite 1) muodostettiin edellä mainittujen yrityshaastattelujen sekä työhön kootun tietoperustan pohjalta, jossa on hyödynnetty liiketoimintaan liittyvää kirjallisuutta ja Internetiä. Asiakastapahtumamalleista muodostettiin kolme erilaista versiota ja ne sisältävät useita vaihtoehtoja ja vinkkejä yritysten asiakastapahtumien järjestämiseen. Lisäksi suunniteltiin asiakastapahtumarunko (liite 2), jota voi käyttää apuna tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Asiakastapahtumarungon voi myös lähettää asiakkaalle tapahtumakutsun muodossa, tai liitteenä kutsun yhteydessä tiedottamaan tulevasta tapahtumasta.
Asiakastapahtumamallit (liite 1) muodostettiin edellä mainittujen yrityshaastattelujen sekä työhön kootun tietoperustan pohjalta, jossa on hyödynnetty liiketoimintaan liittyvää kirjallisuutta ja Internetiä. Asiakastapahtumamalleista muodostettiin kolme erilaista versiota ja ne sisältävät useita vaihtoehtoja ja vinkkejä yritysten asiakastapahtumien järjestämiseen. Lisäksi suunniteltiin asiakastapahtumarunko (liite 2), jota voi käyttää apuna tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Asiakastapahtumarungon voi myös lähettää asiakkaalle tapahtumakutsun muodossa, tai liitteenä kutsun yhteydessä tiedottamaan tulevasta tapahtumasta.