Johdon assistentti ja muutosvoimat vuoteen 2020 mennessä
Leppälä, Hanne (2012)
Leppälä, Hanne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319401
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin HAAGA-HELIAn ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmien toimeksiantona, osana koulutusohjelmien profiilien kirkastamis –projektia, joissa tutkitaan johdon assistenttien ammattitaitovaatimuksia vuoden 2020 perspektiivillä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää HAAGA-HELIAn ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmien asiantuntijoiden tämän hetkiset mielipiteet siitä, kuinka muutosvoimat tulevat vaikuttamaan johdon assistenttien työhön ja siihen, millaisia kompetensseja assistentit omaavat vuonna 2020 valmistuessaan HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmista. Lisäksi selvitettiin asiantuntijoiden mielipiteet siitä, mitkä työtehtävät ovat poistuneet tai poistumassa assistentin työnkuvasta. Heiltä kysyttiin myös kuinka muutokset assistentin työnkuvissa vaikuttavat koulutusohjelmien laadintaan ja kehittämiseen.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen asiantuntijahaastattelut suoritettiin kevään ja syksyn 2012 aikana. Asiantuntijahaastattelujen tuloksia vertailtiin aiempiin julkaistuihin ennakointi-hankkeisiin ja –raportteihin, jotta nähtäisiin, onko ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmien kehitys samansuuntainen työelämän tulevaisuuden vaatimusten kanssa.
Vertaamalla asiantuntijahaastatteluita ennakointihankkeiden kanssa, saatiin tietää että ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmat ovat kehittymässä enimmäkseen samassa linjassa kuin mitä ennakointihankkeet ovat tulevaisuudesta ennustaneet. Suurimpia assistenttien työnkuvien muokkaajia tulevaisuudessa ovat teknologian kehitys, globalisaatio, harvinaisten kielten osaamisvaatimukset ja assistenttien mekaanisten tehtävien väheneminen. Tulevaisuudessa johdon assistentti tulee työskentelemään yhä enemmän asiantuntijatehtävissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää HAAGA-HELIAn ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmien asiantuntijoiden tämän hetkiset mielipiteet siitä, kuinka muutosvoimat tulevat vaikuttamaan johdon assistenttien työhön ja siihen, millaisia kompetensseja assistentit omaavat vuonna 2020 valmistuessaan HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmista. Lisäksi selvitettiin asiantuntijoiden mielipiteet siitä, mitkä työtehtävät ovat poistuneet tai poistumassa assistentin työnkuvasta. Heiltä kysyttiin myös kuinka muutokset assistentin työnkuvissa vaikuttavat koulutusohjelmien laadintaan ja kehittämiseen.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen asiantuntijahaastattelut suoritettiin kevään ja syksyn 2012 aikana. Asiantuntijahaastattelujen tuloksia vertailtiin aiempiin julkaistuihin ennakointi-hankkeisiin ja –raportteihin, jotta nähtäisiin, onko ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmien kehitys samansuuntainen työelämän tulevaisuuden vaatimusten kanssa.
Vertaamalla asiantuntijahaastatteluita ennakointihankkeiden kanssa, saatiin tietää että ASSI- ja MUBBA-koulutusohjelmat ovat kehittymässä enimmäkseen samassa linjassa kuin mitä ennakointihankkeet ovat tulevaisuudesta ennustaneet. Suurimpia assistenttien työnkuvien muokkaajia tulevaisuudessa ovat teknologian kehitys, globalisaatio, harvinaisten kielten osaamisvaatimukset ja assistenttien mekaanisten tehtävien väheneminen. Tulevaisuudessa johdon assistentti tulee työskentelemään yhä enemmän asiantuntijatehtävissä.