Palveluohjauslomakkeen kehittäminen Jämsän Päihde- ja Mielenterveyspalveluihin
Tenkanen, Jaana (2012)
Tenkanen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli palveluohjauslomakkeen kehittäminen mielenterveysasiakkaan palveluohjaukseen Jämsän päihde- ja mielenterveyspalveluihin. Palveluohjauslomake tulee olemaan ohjaustyönmenetelmä kuntoutuksen ohjaajan työssä.
Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä olivat: Miten palveluohjauslomake tukee mielenterveysasiakkaan kuntoutumista? Miten palveluohjauslomake edesauttaa mielenterveysasiakkaan pääsyä hänelle kuuluviin palveluihin ja etuuksiin?
Laadullisen tutkimuksen toteutetun toimintatutkimuksen kohderyhmänä olivat mielenterveyskuntoutuksen työntekijät sekä heidän kokemuksensa palveluohjauslomakkeen käytöstä mielenterveysasiakkaiden kanssa. Tutkimus toteutui työntekijöiden päiväkirjakokemusten ja ohjausryhmän tapaamisten kautta. Tutkimuksen tulokset analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla ja luokitellin vastaukset yhteiseksi luokaksi, joista muodostuivat tutkimustulokset.
Tuloksena oli, että palveluohjaus luo keskusteluun struktuurin ja ohjauslomake on tulostettavissa asiakkaalle ja työntekijälle. Kun käyttö aloitetaan oikea aikaisesti, palveluohjauslomake johdattaa ja auttaa strukturoimaan asiakkaan elämän osa-alueita. Palveluohjauksessa asiakkaan ääni, tarpeet, toiveet ja muutokset tulevat kuulluksi. Kuntoutumiseen tarvitaan myös hoitajan tukea sekä riittävästi aikaa. Palveluohjauksen subjektiin muotoilut kysymykset ovat asiakaslähtöisiä ja nostavat esiin asiakkaan omat tavoitteet, muutosvalmiuden sekä mahdollistavat asioiden puheeksi oton.
Johtopäätökseni on, että palveluohjauslomake tuo ryhtiä ja tavoitteellisuutta kuntoutukseen. Asiakkaan ääni, tavoitteet ja toiveet korostuvat ja luovat siten palveluohjauslomakkeesta asiakaslähtöisen.
Jatkotutkimusehdotukseni on mielenterveysasiakkaiden kokemukset palveluohjauksen käytöstä. Tuloksista voisi tehdä vertailevan tutkimuksen tutkimukseni tuloksiin.
Avainsanat (asiasanat)
palveluohjaus, mielenterveystyön palveluohjaus, mielenterveys, mielenterveystyö, palveluohjauslomake, lomake.
Muut tiedot
Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä olivat: Miten palveluohjauslomake tukee mielenterveysasiakkaan kuntoutumista? Miten palveluohjauslomake edesauttaa mielenterveysasiakkaan pääsyä hänelle kuuluviin palveluihin ja etuuksiin?
Laadullisen tutkimuksen toteutetun toimintatutkimuksen kohderyhmänä olivat mielenterveyskuntoutuksen työntekijät sekä heidän kokemuksensa palveluohjauslomakkeen käytöstä mielenterveysasiakkaiden kanssa. Tutkimus toteutui työntekijöiden päiväkirjakokemusten ja ohjausryhmän tapaamisten kautta. Tutkimuksen tulokset analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla ja luokitellin vastaukset yhteiseksi luokaksi, joista muodostuivat tutkimustulokset.
Tuloksena oli, että palveluohjaus luo keskusteluun struktuurin ja ohjauslomake on tulostettavissa asiakkaalle ja työntekijälle. Kun käyttö aloitetaan oikea aikaisesti, palveluohjauslomake johdattaa ja auttaa strukturoimaan asiakkaan elämän osa-alueita. Palveluohjauksessa asiakkaan ääni, tarpeet, toiveet ja muutokset tulevat kuulluksi. Kuntoutumiseen tarvitaan myös hoitajan tukea sekä riittävästi aikaa. Palveluohjauksen subjektiin muotoilut kysymykset ovat asiakaslähtöisiä ja nostavat esiin asiakkaan omat tavoitteet, muutosvalmiuden sekä mahdollistavat asioiden puheeksi oton.
Johtopäätökseni on, että palveluohjauslomake tuo ryhtiä ja tavoitteellisuutta kuntoutukseen. Asiakkaan ääni, tavoitteet ja toiveet korostuvat ja luovat siten palveluohjauslomakkeesta asiakaslähtöisen.
Jatkotutkimusehdotukseni on mielenterveysasiakkaiden kokemukset palveluohjauksen käytöstä. Tuloksista voisi tehdä vertailevan tutkimuksen tutkimukseni tuloksiin.
Avainsanat (asiasanat)
palveluohjaus, mielenterveystyön palveluohjaus, mielenterveys, mielenterveystyö, palveluohjauslomake, lomake.
Muut tiedot