Perehdyttämisopas : Perehdyttäminen Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:n palkkahallinnossa
Kääriäinen, Anni (2012)
Kääriäinen, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319375
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:n henkilöstöpalveluiden palkanlaskentaan perehdyttämisopas sekä kehittää palkanlaskennan perehdyttämistä. Työskennellessäni itse Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:n palkanlaskennassa huomasin tarpeen tälle opinnäytetyölle. Heillä oli palkanlaskennassa melko suuri vaihtuvuus ja paljon sijaisia, eikä heillä ollut juuri mitään kirjallista perehdyttämismateriaalia. Havaitsin myös perehdyttämisessä yleisesti muutamia kehittämiskohtia ja siksi otin tähän opinnäytetyöhön myös perehdyttämisen kehittämistä.
Selvitin ensin perehdyttämisen nykytilan Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:n palkanlaskennassa tekemällä kyselyn kahdelle henkilölle, jotka ovat työskennelleet tai työskentelevät tällä hetkellä palkkahallinnossa ja saaneet perehdytyksen siellä viimeisimpien joukossa. Kyselyn ja omien kokemuksieni mukaan perehdyttämiseen kaivattiin yhteneväisyyttä, asioiden esittämistä kokonaisuuksina sekä niiden linkittymistä muihin asioihin. Huomautettiin myös, että perehdyttämiseen tarvitaan enemmän aikaa, eikä sitä voi tehokkaasti hoitaa omien töiden ohella.
Kyselyn ja omien kokemuksieni kautta nostin esiin seitsemän kehittämiskohdetta. Kehittämiskohteet ovat rekrytoinnin aloittaminen ajoissa, uudesta henkilöstä tiedottaminen, perehdyttäjän nimeäminen ja vastuunjako, yhteneväiset työtavat ja tasalaatuinen perehdyttäminen, perehdyttämissuunnitelma ja -materiaalit, perehdyttämisen toiminta-konsepti sekä perehdyttämisen seuranta ja arviointi. Kyselyn ja teorian pohjalta loin perehdyttämisoppaan, joka sisältää erilaisia perehdyttämistä helpottavia materiaaleja sekä työohjeet.
Perehdyttämisellä on iso vaikutus uuden työntekijän motivaation ja yritykseen sitoutumiseen. Seuraamalla tekemääni perehdyttämissuunnitelmaa ja ottamalla huomioon esille nostamani kehittämiskohteet, voidaan perehdyttämisestä saada eheämpi kokonaisuus ja miellyttävämpi kokemus niin uudelle työntekijälle kuin perehdyttäjällekin.
Selvitin ensin perehdyttämisen nykytilan Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:n palkanlaskennassa tekemällä kyselyn kahdelle henkilölle, jotka ovat työskennelleet tai työskentelevät tällä hetkellä palkkahallinnossa ja saaneet perehdytyksen siellä viimeisimpien joukossa. Kyselyn ja omien kokemuksieni mukaan perehdyttämiseen kaivattiin yhteneväisyyttä, asioiden esittämistä kokonaisuuksina sekä niiden linkittymistä muihin asioihin. Huomautettiin myös, että perehdyttämiseen tarvitaan enemmän aikaa, eikä sitä voi tehokkaasti hoitaa omien töiden ohella.
Kyselyn ja omien kokemuksieni kautta nostin esiin seitsemän kehittämiskohdetta. Kehittämiskohteet ovat rekrytoinnin aloittaminen ajoissa, uudesta henkilöstä tiedottaminen, perehdyttäjän nimeäminen ja vastuunjako, yhteneväiset työtavat ja tasalaatuinen perehdyttäminen, perehdyttämissuunnitelma ja -materiaalit, perehdyttämisen toiminta-konsepti sekä perehdyttämisen seuranta ja arviointi. Kyselyn ja teorian pohjalta loin perehdyttämisoppaan, joka sisältää erilaisia perehdyttämistä helpottavia materiaaleja sekä työohjeet.
Perehdyttämisellä on iso vaikutus uuden työntekijän motivaation ja yritykseen sitoutumiseen. Seuraamalla tekemääni perehdyttämissuunnitelmaa ja ottamalla huomioon esille nostamani kehittämiskohteet, voidaan perehdyttämisestä saada eheämpi kokonaisuus ja miellyttävämpi kokemus niin uudelle työntekijälle kuin perehdyttäjällekin.