Ravintolayrityksen verkkosivujen kehittäminen toimivaksi markkinointityökaluksi: Case Capital Catering Group
Veckman, Saana (2012)
Veckman, Saana
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319369
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa uudet verkkosivut Capital Catering Group:lle. Capital Catering Group koostuu neljästä eri yrityksestä, jotka omistavat muun muassa Corona ja Moskova baarit, Café Kiasman, Tablo Ateneumin sekä neljä henkilöstöravintolaa, kolme Helsingissä ja yksi Espoossa. Lisäksi yritysryhmällä on yritystilaisuuksiin erikoistunut catering sekä Valkoinen Sali ja Tekniskan salit juhlatilat.
Opinnäytetyön aihe syntyi todellisesta tarpeesta, sillä Capital Catering Group:n verkkosivut olivat yli kymmenen vuotta vanhat ja tehottomat. Verkkomaailma kehittyy myös hurjaa vauhtia ja markkinoinnin pelisäännöt ovat muuttuneet tuputtavasta mainonnasta läpinäkyvään ja asiakasta aidosti kiinnostavan sisällön tarjoamiseen. Uusista verkkosivuista haluttiin moderni ja toimiva markkinoinnin työkalu erityisesti yritysryhmän catering-osaston ja juhlatilojen myyntiä ja markkinointia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa etsitään vastausta kysymykseen, mistä modernit ja markkinoinnin näkökulmasta toimivat ravintolayrityksen verkkosivut koostuvat vuonna 2012. Aluksi perehdytään verkkosivujen suunnitteluun asiakaslähtöisesti sekä niiden löydettävyyteen, käytettävyyteen sekä mitattavuuteen. Seuraavassa osiossa aiheena on verkkosivujen sisältö sekä niiden integrointi sosiaalisen median palvelujen kanssa.
Prosessikuvauksessa käydään verkkosivujen kehitysprojekti läpi vaihe vaiheelta suunnit-telusta yhteistyökumppanin valintaan, kehitysprojektin seurantaan ja käyttöönottoon. Prosessikuvauksen lopussa käydään läpi asiakaskyselyn tulokset koskien uusia verk-kosivuja. Kyselyn mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä erityisesti verkkosivujen löydettävyyteen ja ulkoasuun. Opinnäytetyön lopuksi arvioidaan kehitysprojektin onnistumista sekä annetaan kehitysehdotuksia ja ideoita verkkosivujen päivittämistä varten. Verkkosivut eivät ole koskaan täysin valmiit, vaan vaativat jatkuvaa seurantaa, tuoretta sisältöä ja ratkaisuja asiakkaan ongelmiin tai unelmiin.
Opinnäytetyön aihe syntyi todellisesta tarpeesta, sillä Capital Catering Group:n verkkosivut olivat yli kymmenen vuotta vanhat ja tehottomat. Verkkomaailma kehittyy myös hurjaa vauhtia ja markkinoinnin pelisäännöt ovat muuttuneet tuputtavasta mainonnasta läpinäkyvään ja asiakasta aidosti kiinnostavan sisällön tarjoamiseen. Uusista verkkosivuista haluttiin moderni ja toimiva markkinoinnin työkalu erityisesti yritysryhmän catering-osaston ja juhlatilojen myyntiä ja markkinointia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa etsitään vastausta kysymykseen, mistä modernit ja markkinoinnin näkökulmasta toimivat ravintolayrityksen verkkosivut koostuvat vuonna 2012. Aluksi perehdytään verkkosivujen suunnitteluun asiakaslähtöisesti sekä niiden löydettävyyteen, käytettävyyteen sekä mitattavuuteen. Seuraavassa osiossa aiheena on verkkosivujen sisältö sekä niiden integrointi sosiaalisen median palvelujen kanssa.
Prosessikuvauksessa käydään verkkosivujen kehitysprojekti läpi vaihe vaiheelta suunnit-telusta yhteistyökumppanin valintaan, kehitysprojektin seurantaan ja käyttöönottoon. Prosessikuvauksen lopussa käydään läpi asiakaskyselyn tulokset koskien uusia verk-kosivuja. Kyselyn mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä erityisesti verkkosivujen löydettävyyteen ja ulkoasuun. Opinnäytetyön lopuksi arvioidaan kehitysprojektin onnistumista sekä annetaan kehitysehdotuksia ja ideoita verkkosivujen päivittämistä varten. Verkkosivut eivät ole koskaan täysin valmiit, vaan vaativat jatkuvaa seurantaa, tuoretta sisältöä ja ratkaisuja asiakkaan ongelmiin tai unelmiin.