Kundtillfredsställelse bland mötesarrangörer och gruppbokare i Vasa
Vik, Frida (2012)
Vik, Frida
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319338
Tiivistelmä
I detta arbete undersöks kundtillfredsställelsen hos mötesarrangörer och gruppbokare i Vasa. Denna undersökning gjordes med hjälp av en enkät som besvarades under sep-tember och oktober 2012. Kongresserna och besöken hade gjorts under mars till augusti 2012. Genom att undersöka resultatet får man feedback på konferensverksamheten och turismen i allmänhet i Vasa. Den teoretiska referensramen är indelad i tjänstekvalitet och kundtillfredsställelse. Den empiriska undersökningen är baserad på en kvantitativ forskningsmetod. Undersökningen visar att de flesta respondenter kommer från Vasa med närliggande områden. De flesta ordnade konferenser och besök för grupper på 20-100 deltagare. Största delen av respondenterna deltog själva i konferensen eller besöket. Av respondenterna var 39 mötesarrangörer och 24 gruppbokare. Både mötesarrangörer och gruppbokare är överlag nöjda med Vasa som kongresstad och besöksmål. De är också nöjda med den betjäning de har fått. Det man hade synpunker på var bristen på stora kongressplatser, att alla befintliga kongressplatser var för dyra och att betjäningen på restauranger inte alltid var som den skulle. The purpose of this thesis is to clarify the customer satisfaction among meeting arrangers and group bookers in Vaasa. The survey was made during September and October 2012. The conferences and the visits were made during March to August 2012. By analyzing the results from the survey you get feedback on the conferencing and tourism in general in Vaasa. The theoretical framework consists of service quality and customer satisfaction. The empirical study is based on a quantitative research. The study shows that most of the respondents came from Vaasa or places nearby. Most of the respondents arranged confer-ences and visits for groups with 20-100 participants. Most of the respondents took part in the conference or the visit. Of all the respondents 39 were meeting arrangers and 24 group bookers. Both meeting arrangers and group bookers are, in general, satisfied with Vaasa as a conference city and city for visits. They are also satisfied with the service they have received. The things they were not satisfied with were that there are not that many big conference places available, that all the conference places that are available are to ex-pensive and that the service at the restaurants not always was what it should be.