”KRIISIT PITÄÄ KÄÄNTÄÄ VOITOKSI” POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOIDEN SELVIYTYMINEN KRIISEISTÄ
Hassinen, Mari; Päivinen, Annika (2012)
Hassinen, Mari
Päivinen, Annika
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319328
Tiivistelmä
Kriisi mielletään äkilliseksi tapahtumaksi tai muutokseksi elämässä. Se on elämäntilanne, jossa aiemmat kokemukset ja opitut reaktiotavat eivät riitä kriisin ymmärtämiseen ja psyykkiseen hallitsemiseen, vaan tarvitaan uusia keinoja selvitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia kriisin kohtaamisesta, heidän selviytymiskeinojaan sekä kriisin vaikutuksia opiskeluun.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun verkkokyselylomakkeen avulla helmikuussa 2012. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksista selvisi, että valtaosa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijois-ta oli kriisin kohdatessaan saanut suurimman avun keskustelusta. Keskustelua käytiin lähipiirin, kuten ystävien tai perheenjäsenten, sekä ammattihenkilöstön, kuten mielenterveystyöntekijän tai psykologin, kanssa. Lähes kaikilla kriisin kohtaaminen oli vaikuttanut opiskeluun joko positiivisesti tai negatiivisesti.
Tulokset auttavat ymmärtämään, minkälaista apua ja tukea kriisin kohdannut tarvitsee selviytyäkseen kriisistään. Tutkimusaineistoa voi hyödyntää esimerkiksi Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskeluterveydenhuollossa. Jatkossa voisi tutkia tarkemmin korkeakouluopiskelijoiden kohtaamien kriisien vaikutuksia opiskeluun.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun verkkokyselylomakkeen avulla helmikuussa 2012. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksista selvisi, että valtaosa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijois-ta oli kriisin kohdatessaan saanut suurimman avun keskustelusta. Keskustelua käytiin lähipiirin, kuten ystävien tai perheenjäsenten, sekä ammattihenkilöstön, kuten mielenterveystyöntekijän tai psykologin, kanssa. Lähes kaikilla kriisin kohtaaminen oli vaikuttanut opiskeluun joko positiivisesti tai negatiivisesti.
Tulokset auttavat ymmärtämään, minkälaista apua ja tukea kriisin kohdannut tarvitsee selviytyäkseen kriisistään. Tutkimusaineistoa voi hyödyntää esimerkiksi Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskeluterveydenhuollossa. Jatkossa voisi tutkia tarkemmin korkeakouluopiskelijoiden kohtaamien kriisien vaikutuksia opiskeluun.