Foreign students’ perceptions about CaringTV
Zhang, Chao; Abdulkarim, Safia (2012)
Zhang, Chao
Abdulkarim, Safia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319312
Tiivistelmä
Lopputyö on osa HyvinvointiTV projektia Laurean Ammattikorkeakoulussa. HyvinvointiTV on palvelukonsepti, jossa interaktiiviset ohjelmat tuotetaan internetiin välityksellä. Laurean opintosuunnitelman kautta ulkomaalaiset opiskelijat osallistettiin HyvinvointiTV:n ohjelmiin.
Lopputyön tarkoitus oli koota ulkomaalaisten opiskelijoiden kokemuksia sekä selvittää heidän näkemykset HyvinvointiTV konseptista ymmärtääksen paremmin HyvinvointiTV:n positiivisen roolin ulkomaalaisten opiskelijoiden oppimisprosessista. Teoreettinen kehys koostui kokemus-, kulttuurienvälinenkommunikaatio-, creative methods-, ikääntymis-, ja voimmaannutaamisen teorioista, jotka korostivat kokemuksen, kommunikaation ja taitojen kehittämisen tärkeyttä HyvinvointiTV:ssä. Lopputyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää: keskitettyjä haastatteluita ja sisällönanalyysi menetelmää. Yhdeksän opiskelijaa osallistui haastatteluihimme.
Lopputyön tuloksia olivat neljä: ainutlaatuinen oppimiskokemus, iäkkäiden sekä opiskelijoiden voimaannuttaminen, ymmärrys ikääntymiseen, ja HyvinvointiTV:n rajoitukset. Tulokset näyttivät, että ulkomaalaiset opiskelijat olivat oppineet ja kehittäneet taitojaan miellyttävän kokemuksen kautta iäkkäiden kanssa käyttäen hyvinvointiteknologiaa. HyvinvointiTV:n konseptilla on etunsa sekä haittansa ja tarvitsee jatkuvaa kehittämistä. Osallistuja-aktiivisuuden mukaan lisää ohjelmia olisi hyvä lisätä vieraista kulttuureista.
Lopputyön tarkoitus oli koota ulkomaalaisten opiskelijoiden kokemuksia sekä selvittää heidän näkemykset HyvinvointiTV konseptista ymmärtääksen paremmin HyvinvointiTV:n positiivisen roolin ulkomaalaisten opiskelijoiden oppimisprosessista. Teoreettinen kehys koostui kokemus-, kulttuurienvälinenkommunikaatio-, creative methods-, ikääntymis-, ja voimmaannutaamisen teorioista, jotka korostivat kokemuksen, kommunikaation ja taitojen kehittämisen tärkeyttä HyvinvointiTV:ssä. Lopputyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää: keskitettyjä haastatteluita ja sisällönanalyysi menetelmää. Yhdeksän opiskelijaa osallistui haastatteluihimme.
Lopputyön tuloksia olivat neljä: ainutlaatuinen oppimiskokemus, iäkkäiden sekä opiskelijoiden voimaannuttaminen, ymmärrys ikääntymiseen, ja HyvinvointiTV:n rajoitukset. Tulokset näyttivät, että ulkomaalaiset opiskelijat olivat oppineet ja kehittäneet taitojaan miellyttävän kokemuksen kautta iäkkäiden kanssa käyttäen hyvinvointiteknologiaa. HyvinvointiTV:n konseptilla on etunsa sekä haittansa ja tarvitsee jatkuvaa kehittämistä. Osallistuja-aktiivisuuden mukaan lisää ohjelmia olisi hyvä lisätä vieraista kulttuureista.