Kansi edellä kauppaan? : kirjan kannen graafinen suunnittelu ja vaikutus kuluttajan kirjavalintaan
Rumbin, Marko (2012)
Rumbin, Marko
Turun ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteina on toimia oppaana kirjankansisuunnittelusta kiinnostuneille ja selvittää, miten paljon kirjan kansi vaikuttaa kuluttajan kirjavalintaan ja ostopäätökseen. Työ on osittain toimeksianto, ja esimerkkitapauksena esitellään Susikoiran aika -romaanin kannen suunnitteluprosessi sekä kansivertailu. Työ rajautuu nuorille ja aikuisille suunnattuun proosakirjallisuuteen.
Käsittelyosassa käydään läpi painettu kirja, graafinen suunnittelu, suomalainen kirja-ala ja kuluttajien kirjanostopäätös kirjan kannen näkökulmasta. Lisäksi kirjanostopäätöksen yhteydessä esitellään netissä toteutettu kysely, jonka aiheina olivat kirjojen ostaminen ja esimerkkitapauksen kirjankansivaihtoehtojen suosituimmuus.
Käsittelyosan lähteet painottavat kirjan kannen tärkeyttä kuluttajan kirjavalinnassa. Kyselyn tulos kuitenkin kertoo, että kannen ulkoasua tärkeämpiä tekijöitä ovat kirjan ja kirjailijan tuttuus, kirjan aihepiiri ja takakannen esittelyteksti. Alle puolelle vastaajista kannen ulkoasu on viiden tärkeimmän tekijän joukossa ja vastaavasti yli puolet ei ole koskaan jättänyt kiinnostavaa kirjaa ostamatta, vaikka siinä olisi ollut heidän mielestään ruma kansi.
Johtopäätös on, että kannen ulkoasulla on merkitystä ostopäätöksessä, mutta vähemmän kuin lähteet antavat ymmärtää. Kuluttaja voi löytää ja ostaa kirjan muutenkin kuin vain kiinnostumalla sen kannesta.
Käsittelyosassa käydään läpi painettu kirja, graafinen suunnittelu, suomalainen kirja-ala ja kuluttajien kirjanostopäätös kirjan kannen näkökulmasta. Lisäksi kirjanostopäätöksen yhteydessä esitellään netissä toteutettu kysely, jonka aiheina olivat kirjojen ostaminen ja esimerkkitapauksen kirjankansivaihtoehtojen suosituimmuus.
Käsittelyosan lähteet painottavat kirjan kannen tärkeyttä kuluttajan kirjavalinnassa. Kyselyn tulos kuitenkin kertoo, että kannen ulkoasua tärkeämpiä tekijöitä ovat kirjan ja kirjailijan tuttuus, kirjan aihepiiri ja takakannen esittelyteksti. Alle puolelle vastaajista kannen ulkoasu on viiden tärkeimmän tekijän joukossa ja vastaavasti yli puolet ei ole koskaan jättänyt kiinnostavaa kirjaa ostamatta, vaikka siinä olisi ollut heidän mielestään ruma kansi.
Johtopäätös on, että kannen ulkoasulla on merkitystä ostopäätöksessä, mutta vähemmän kuin lähteet antavat ymmärtää. Kuluttaja voi löytää ja ostaa kirjan muutenkin kuin vain kiinnostumalla sen kannesta.