Markkinointiviestintätoiminpiteiden vuosikellon laadinta ravintola Memphikselle
Engberg, Janne (2012)
Engberg, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219265
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on kaikista näkyvin osa yrityksen toiminnoista, jolla yritetään aktiivisesti vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen. Näin näkyvä toiminta on tärkeä suunnitella tarkasti. Ennen itse toiminnan suunnittelua tarvitaan suunnitelmien tekemiselle pohja. Pohja, esimerkiksi markkinointiviestintäsuunnitelmalle, saadaan tutkimuksella ja kokemuksella. Tutkimus auttaa tekemään johtopäätöksiä, siitä mitkä asiat johtavat tiettyihin tuloksiin. Kokemus tietyltä toimialalta sen sijaan antaa suunnittelulle edellytykset. Tämän työn keskeisenä osana on markkinointiviestinnän suunnitteleminen ja sen tueksi vuosikellon luominen Ravintola Memphiksen markkinointiviestintätoimenpiteille. Vuosikellossa määritellään toimenpiteet, jotka ravintolan kannattaa tehdä vuoden 2013 aikana saadakseen tasaisen asiakasvirran.
Vuosikellon pohjana toimii teoria markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja ravintola-alasta. Ravintola-alan ominaispiirteet on otettava huomioon markkinointiviestintää suunniteltaessa. Esimerkiksi laki antaa viestinnälle tietyt rajat.
Yhtenä tämän työn tuloksena ovat suuntaa-antavat päätelmät pienen tutkimuksen pohjalta, koskien Ravintola Memphiksen illallisasiakkaiden mielipiteitä ja mielikuvia ravintolasta. Tutkimuksen, sekä oman työkokemukseni pohjalta, työn päätulos on markkinointitoimenpiteiden vuosikello 2013 Ravintola Memphikselle. Vuosikello auttaa jäsentämään tärkeää ulospäin suuntautuvaa viestintää läpi vuoden.
Tekijälle tämän työn luominen antoi vielä selkeämmän kuvan siitä, kuinka tärkeää kaiken toiminnan suunnitteleminen yritykselle on. Lisäksi markkinointiviestinnän pohtiminen syvemmällä tasolla tekee selväksi sen, että kaikki viestintä ei ole aina hallittavissa. Siksi se osa mikä on hallittavissa, tulee tehdä huolella alusta loppuun, kaikilla yrityksen asiakkaille näkyvillä osa-alueilla.
Vuosikellon pohjana toimii teoria markkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja ravintola-alasta. Ravintola-alan ominaispiirteet on otettava huomioon markkinointiviestintää suunniteltaessa. Esimerkiksi laki antaa viestinnälle tietyt rajat.
Yhtenä tämän työn tuloksena ovat suuntaa-antavat päätelmät pienen tutkimuksen pohjalta, koskien Ravintola Memphiksen illallisasiakkaiden mielipiteitä ja mielikuvia ravintolasta. Tutkimuksen, sekä oman työkokemukseni pohjalta, työn päätulos on markkinointitoimenpiteiden vuosikello 2013 Ravintola Memphikselle. Vuosikello auttaa jäsentämään tärkeää ulospäin suuntautuvaa viestintää läpi vuoden.
Tekijälle tämän työn luominen antoi vielä selkeämmän kuvan siitä, kuinka tärkeää kaiken toiminnan suunnitteleminen yritykselle on. Lisäksi markkinointiviestinnän pohtiminen syvemmällä tasolla tekee selväksi sen, että kaikki viestintä ei ole aina hallittavissa. Siksi se osa mikä on hallittavissa, tulee tehdä huolella alusta loppuun, kaikilla yrityksen asiakkaille näkyvillä osa-alueilla.