Yrityksen sähköinen markkinointiviestintä : edullisesti lisäarvoa asiakkaalle
Lietzén, Laura (2012)
Lietzén, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia miten paikallinen pieni autokorjaamo voi luoda asiakkaalle lisäarvoa sähköisen markkinointiviestinnän avulla. Työssä keskitytään sähköisen markkinointiviestinnän osalta sosiaalisen median valjastamiseen yrityskäyttöön sekä vuorovaikutuksen luomiseen yrityksen ja asiakkaiden välillä. Perinteinen markkinointiviestintä on ollut yrityksien yksinhuutelua asiakkaille, kun taas nykyisin erityisesti sähköisessä maailmassa vuoropuhelu on tärkeä osa toimintaa. Markkinointiviestinnän ainut tavoite ei saisi olla yrityksien liikevaihdon kasvattaminen, vaan asiakasta pitäisi välillä kuunnella ja vastata asiakkaan esittämiin toiveisiin.
Toimeksiantajan ensisijaisena tavoitteena on sitouttaa asiakkaita yritykseen ja sen palveluihin eikä niinkään hankkia uusia asiakkaita. Tarkoituksena on luoda toimenpiteitä, jotka eivät vaadi suuria rahallisia panostuksia yritykseltä, mutta silti tuottavat asiakkaille lisäarvoa. Tällä hetkellä toimeksiantajan toiminta sähköisessä ympäristössä on hyvin vähäistä eikä yrityksellä ole suunnitelmaa miten olla esillä sosiaalisessa mediassa. Työssä määritellään toimivien kotisivujen ominaisuuksia ja miten kotisivujen avulla voidaan pyrkiä luomaan asiakkaalle lisäarvoa esimerkiksi ilmaisen sähköisen kirjan avulla. Sosiaalinen media on iso osa yrityksen sähköistä markkinointiviestintää. Toimeksiantajayrityksen kohdalla sosiaalisen median ympäristönä käytetään Facebook-yhteisöpalvelua. Opinnäytetyössä käydään läpi millaista viestintää sosiaalinen media vaatii ja kuinka sosiaalisessa mediassa voi toteuttaa asiakaspalvelua. Toimeksiantajayrityksen on tarkoitus toteuttaa toimenpiteitä vasta muutaman vuoden sisällä toiminnan laajetessa. Tuloksia on tulevaisuudessa helppo seurata tarkkailemalla Facebookissa tykkääjien määrää ja kotisivujen kävijämääriä sekä keskimääräisiä viipymisaikoja.
Toimeksiantajan ensisijaisena tavoitteena on sitouttaa asiakkaita yritykseen ja sen palveluihin eikä niinkään hankkia uusia asiakkaita. Tarkoituksena on luoda toimenpiteitä, jotka eivät vaadi suuria rahallisia panostuksia yritykseltä, mutta silti tuottavat asiakkaille lisäarvoa. Tällä hetkellä toimeksiantajan toiminta sähköisessä ympäristössä on hyvin vähäistä eikä yrityksellä ole suunnitelmaa miten olla esillä sosiaalisessa mediassa. Työssä määritellään toimivien kotisivujen ominaisuuksia ja miten kotisivujen avulla voidaan pyrkiä luomaan asiakkaalle lisäarvoa esimerkiksi ilmaisen sähköisen kirjan avulla. Sosiaalinen media on iso osa yrityksen sähköistä markkinointiviestintää. Toimeksiantajayrityksen kohdalla sosiaalisen median ympäristönä käytetään Facebook-yhteisöpalvelua. Opinnäytetyössä käydään läpi millaista viestintää sosiaalinen media vaatii ja kuinka sosiaalisessa mediassa voi toteuttaa asiakaspalvelua. Toimeksiantajayrityksen on tarkoitus toteuttaa toimenpiteitä vasta muutaman vuoden sisällä toiminnan laajetessa. Tuloksia on tulevaisuudessa helppo seurata tarkkailemalla Facebookissa tykkääjien määrää ja kotisivujen kävijämääriä sekä keskimääräisiä viipymisaikoja.