Ohjaajakoulutus leirityön kehittämisvälineenä
Pusa, Pekka (2012)
Pusa, Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219241
Tiivistelmä
Lahden kaupungin nuorisopalvelut sai hallintaansa vuonna 2007 suuren maa-alueen Isorannasta, oman Naumin leirialueensa läheltä Sysmän Karilanmaalta. Tämä käynnisti tarpeen leirityön kehittämisestä. Nuorisopalveluissa tehtiin leirityön turvallisuuteen liittyvä kartoituskysely alkuvuodesta 2010. Tämän kyselyn tuloksista sai alkunsa ajatus leirityön kehittämisestä ja sen yhtenä osana ohjaajien osaamistason kehittäminen koulutuksen avulla.
Opinnäytetyöni aiheena oli ohjaajakoulutus, joka on yksi osa kokonaisvaltaista leirityön kehittämistä. Sen tavoitteena oli kehittää koulutuskokonaisuus, joka vastaisi sekä ohjaajien tarpeisiin että leirityön kehittä-misen haasteisiin. Koska työn tilaajana oli Lahden kaupungin nuorisopalvelut, oli tarkoituksenmukaista järjestää koulutus nuorisopalveluiden leirikeskuksessa. Tästä johtuen koulutukseen sisältyy joitakin eri-tyispiirteitä, joita muissa leirikeskuksissa ei sellaisenaan ole. Muuten koulutuksen työtavat ja muodot ovat yleispäteviä.
Koulutuksen ohjelman suunnittelu ja lähestymistapa on taustaltaan elämys- ja seikkailukasvatukseen nojautuvaa, vaikka seikkailu- ja elämyspedagogiikkaa ei koulutuksessa varsinaisesti käsiteltykään.
Koulutus järjestettiin toukokuun lopulla vuonna 2011 ja se oli kahden päivän pituinen. Koulutuksessa käytiin läpi leirikeskuksen teknisiä ominaisuuksia sekä leirikeskuksen toimintamahdollisuuksia kuten melontaa, ryhmätoimintarata ”Hullun rengin raitti” sekä pienimuotoinen soolo-, suunnistus- ja etsintä-harjoitus.
Osallistujien palautteen ja ohjaajan kokemukseen perusteella voidaan todeta, että aikavaraus kurssia varten osoittautui liian lyhyeksi. Tulevaisuudessa koulutuksen pituutta tulisi lisätä, jotta siitä saataisiin toimiva malli Naumi-Isorannan leirikeskusta ajatellen. Koulutuksen pituuden kasvattamiseen vaikuttaa oleellisesti Naumi-Isorannan suuri koko (270 ha) ja teknisten ja opittavien asioiden paljous.
Kehittämistyö jatkuu syksyllä 2012 alkaneen ”Mennään Mettään” hankkeen myötä.
Opinnäytetyöni aiheena oli ohjaajakoulutus, joka on yksi osa kokonaisvaltaista leirityön kehittämistä. Sen tavoitteena oli kehittää koulutuskokonaisuus, joka vastaisi sekä ohjaajien tarpeisiin että leirityön kehittä-misen haasteisiin. Koska työn tilaajana oli Lahden kaupungin nuorisopalvelut, oli tarkoituksenmukaista järjestää koulutus nuorisopalveluiden leirikeskuksessa. Tästä johtuen koulutukseen sisältyy joitakin eri-tyispiirteitä, joita muissa leirikeskuksissa ei sellaisenaan ole. Muuten koulutuksen työtavat ja muodot ovat yleispäteviä.
Koulutuksen ohjelman suunnittelu ja lähestymistapa on taustaltaan elämys- ja seikkailukasvatukseen nojautuvaa, vaikka seikkailu- ja elämyspedagogiikkaa ei koulutuksessa varsinaisesti käsiteltykään.
Koulutus järjestettiin toukokuun lopulla vuonna 2011 ja se oli kahden päivän pituinen. Koulutuksessa käytiin läpi leirikeskuksen teknisiä ominaisuuksia sekä leirikeskuksen toimintamahdollisuuksia kuten melontaa, ryhmätoimintarata ”Hullun rengin raitti” sekä pienimuotoinen soolo-, suunnistus- ja etsintä-harjoitus.
Osallistujien palautteen ja ohjaajan kokemukseen perusteella voidaan todeta, että aikavaraus kurssia varten osoittautui liian lyhyeksi. Tulevaisuudessa koulutuksen pituutta tulisi lisätä, jotta siitä saataisiin toimiva malli Naumi-Isorannan leirikeskusta ajatellen. Koulutuksen pituuden kasvattamiseen vaikuttaa oleellisesti Naumi-Isorannan suuri koko (270 ha) ja teknisten ja opittavien asioiden paljous.
Kehittämistyö jatkuu syksyllä 2012 alkaneen ”Mennään Mettään” hankkeen myötä.