Kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Nilsiän varhaiskasvatuksen henkilökunnan tuen keinoja
Partanen, Marjo (2012)
Partanen, Marjo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kielenkehityksen tukemista Nilsiän varhaiskasvatuksessa. Halusin selvittää niitä keinoja, joita Nilsiän kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on tukea lasta hänen kielellisessä kehityksessään. Lisäksi halusin kysyä henkilökunnalta sen näkemyksiä niistä haasteista, joita varhaiskasvatuksen henkilökunta kokee lasten kielenkehityksessä olevan.
Kyselyssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen. Laadullista tutkimusotetta pidetään parhaana silloin, kun tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja saada syvä ja laaja kuvaus ilmiöstä.
Kysely toteutettiin kirjallisena kyselynä ja se perustui lähinnä avoimiin kysymyksiin.
Selvitykseen vastasi Nilsiän kaupungin varhaiskasvatuksen vakituisesta henkilökunnasta 18 henkilöä (43 %). Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2012.
Vastaajat kokivat osaavansa tukea lasta hänen kielenkehityksessään melko hyvin ja liki kaikki nostivat lukemisen monissa muodoissaan hyväksi tueksi. Graafisia merkkejä henkilöstö osasi käyttää ja selkeän artikulaation ja murteettomuuden merkitys ymmärrettiin. Kielenkehityksen tukemisen haasteeksi vastauksista nousi lapsiryhmien suuruus, puheterapiaan pääsyn vaikeus ja materiaalien ja resurssien vähäisyys.
Kyselyssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen. Laadullista tutkimusotetta pidetään parhaana silloin, kun tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja saada syvä ja laaja kuvaus ilmiöstä.
Kysely toteutettiin kirjallisena kyselynä ja se perustui lähinnä avoimiin kysymyksiin.
Selvitykseen vastasi Nilsiän kaupungin varhaiskasvatuksen vakituisesta henkilökunnasta 18 henkilöä (43 %). Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2012.
Vastaajat kokivat osaavansa tukea lasta hänen kielenkehityksessään melko hyvin ja liki kaikki nostivat lukemisen monissa muodoissaan hyväksi tueksi. Graafisia merkkejä henkilöstö osasi käyttää ja selkeän artikulaation ja murteettomuuden merkitys ymmärrettiin. Kielenkehityksen tukemisen haasteeksi vastauksista nousi lapsiryhmien suuruus, puheterapiaan pääsyn vaikeus ja materiaalien ja resurssien vähäisyys.