Winterdance Dog Sled Tours ja Nature Point Paljakka yritysten vertailu
Schwarz, Janika (2012)
Schwarz, Janika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219183
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vertailen kanadalaista ja suomalaista koiravaljakkoyritystä. Nämä kaksi yritystä ovat kanadalainen Winterdance Dog Sled Tours ja suomalainen Nature Point Paljakka. Tarkoituksena on nähdä yritysten toimitatapojen eroja ja löytää parannusmahdollisuuksia Nature Point Paljakalle, joka on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja.
Vertailu tapahtui benchmarking -teorian avulla. Tarvittavat tiedot keräsin ollessani harjoittelussa keväällä 2012 kummassakin yrityksessä. Haastattelin yritysten omistajia ja tein itse muistiinpanoja ollessani töissä. Teoriaosuutta varten hankin tietoja Internetistä ja kirjoista.
Vertailin yritysten tuotteita ja prosesseja. Toisin sanoen vertailin yritysten koiravaljakko-ohjelmia, työntekijöiden toimintaa/retkien läpivientiä, koirien pitoa ja markkinointia.
Benchmarkingin kautta saadut tulokset liittyvät ohjelmiin, prosesseihin ja markkinointiin. Nature Point -yritykselle olen kehittänyt kolme uutta ohjelmaideaa. Markkinointia tulisi kohdistaa myös kotimaahan. Prosesseissa kehitettävää on esimerkiksi pieniä asioita kuten radiopuhelimien käyttö retkien aikana. Tässä opinnäytetyössä Nature Pointin kehitettävät osa-alueet tulevat tarkemmin esille.
Vertailu tapahtui benchmarking -teorian avulla. Tarvittavat tiedot keräsin ollessani harjoittelussa keväällä 2012 kummassakin yrityksessä. Haastattelin yritysten omistajia ja tein itse muistiinpanoja ollessani töissä. Teoriaosuutta varten hankin tietoja Internetistä ja kirjoista.
Vertailin yritysten tuotteita ja prosesseja. Toisin sanoen vertailin yritysten koiravaljakko-ohjelmia, työntekijöiden toimintaa/retkien läpivientiä, koirien pitoa ja markkinointia.
Benchmarkingin kautta saadut tulokset liittyvät ohjelmiin, prosesseihin ja markkinointiin. Nature Point -yritykselle olen kehittänyt kolme uutta ohjelmaideaa. Markkinointia tulisi kohdistaa myös kotimaahan. Prosesseissa kehitettävää on esimerkiksi pieniä asioita kuten radiopuhelimien käyttö retkien aikana. Tässä opinnäytetyössä Nature Pointin kehitettävät osa-alueet tulevat tarkemmin esille.