"Mummut menee ihan minne vaan" : eläkeläisten ostokäyttäytyminen matkatoimistoissa
Lyttinen, Sanna (2012)
Lyttinen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219182
Tiivistelmä
Eläkeläiset ovat sekä määrällisesti että taloudellisesti yhä merkittävämpi asiakaskohderyhmä Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Eläkeliiton Tampereen paikallisyhdistys, joka halusi lisätä alalla toimijoiden tietämystä eläkeläisistä merkittävänä kuluttajaryhmänä.
Opinnäytetyössä tutkittiin laadullisin menetelmin eläkeläisten ostokäyttäytymistä matkatoimistoissa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Suomessa toimivien matkatoimistojen edustajia. Tutkimustehtävänä oli selvittää merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat eläkeläisten ostokäyttäytymiseen matkatoimistoissa.
Tuloksista ilmeni, että eläkeläisten ostokäyttäytyminen tukee asiakkuutta matkatoimistoissa. Eläkeläisten ostopäätöksiin vaikuttavia merkittäviä tekijöitä olivat mm. matkaseura, hinta, tuotesuunnittelu, turvallisuus, tuttuus ja henkilökohtainen palvelu. Eläkeläiset olivat myös matkatoimistoille haluttuja asiakkaita. Haastatteluissa saatiin selville tyypillisiä asioita, jotka liittyivät eläkeläisten matkustamiseen. Eläkeläisille olivat tyypillisiä esimerkiksi lähialueiden kulttuuri- ja hyvinvointimatkat sekä aurinkolomilla aina samaan kohteeseen matkustaminen. Eläkeläiset suosivat aktiivisia lomia ja matkustivat useimmiten puolison tai ystävien kanssa. Tyypillinen eläkeläismatkustaja oli nainen, joka oli kulttuurin lisäksi kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan ja itsensä hemmottelusta. Eläkeläisille oli tyypillistä, että matkat varattiin hyvissä ajoin ja päätöksentekijänä oli nainen. Lisäksi eläkeläiset varasivat matkansa yleensä puhelimitse tai paikan päällä asioimalla ja huolehtivat tarkkaan raha-asioistaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että matkatoimistot tunsivat hyvin eläkeläisten ostokäyttäytymisen mutta sitä ei ollut hyödynnetty riittävästi asiakaslähtöisessä tuotesuunnittelussa tai palvelumuotoilussa. Tulevaisuudessa samalla tutkimusotteella tehty opinnäytetyö selvittäisi, kuinka eläkeläisten ostokäyttäytyminen matkatoimistoissa muuttuisi kehityksen myötä.
Opinnäytetyössä tutkittiin laadullisin menetelmin eläkeläisten ostokäyttäytymistä matkatoimistoissa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Suomessa toimivien matkatoimistojen edustajia. Tutkimustehtävänä oli selvittää merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat eläkeläisten ostokäyttäytymiseen matkatoimistoissa.
Tuloksista ilmeni, että eläkeläisten ostokäyttäytyminen tukee asiakkuutta matkatoimistoissa. Eläkeläisten ostopäätöksiin vaikuttavia merkittäviä tekijöitä olivat mm. matkaseura, hinta, tuotesuunnittelu, turvallisuus, tuttuus ja henkilökohtainen palvelu. Eläkeläiset olivat myös matkatoimistoille haluttuja asiakkaita. Haastatteluissa saatiin selville tyypillisiä asioita, jotka liittyivät eläkeläisten matkustamiseen. Eläkeläisille olivat tyypillisiä esimerkiksi lähialueiden kulttuuri- ja hyvinvointimatkat sekä aurinkolomilla aina samaan kohteeseen matkustaminen. Eläkeläiset suosivat aktiivisia lomia ja matkustivat useimmiten puolison tai ystävien kanssa. Tyypillinen eläkeläismatkustaja oli nainen, joka oli kulttuurin lisäksi kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan ja itsensä hemmottelusta. Eläkeläisille oli tyypillistä, että matkat varattiin hyvissä ajoin ja päätöksentekijänä oli nainen. Lisäksi eläkeläiset varasivat matkansa yleensä puhelimitse tai paikan päällä asioimalla ja huolehtivat tarkkaan raha-asioistaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että matkatoimistot tunsivat hyvin eläkeläisten ostokäyttäytymisen mutta sitä ei ollut hyödynnetty riittävästi asiakaslähtöisessä tuotesuunnittelussa tai palvelumuotoilussa. Tulevaisuudessa samalla tutkimusotteella tehty opinnäytetyö selvittäisi, kuinka eläkeläisten ostokäyttäytyminen matkatoimistoissa muuttuisi kehityksen myötä.