Perinnepiirileikit ja -laulut arjen käyttöön
Selin, Satu (2012)
Selin, Satu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219153
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen tarkoituksena oli herätellä uudestaan perinnepiirileikit –
ja laulut arjen käyttöön päiväkodeissa. Kyseltyäni matkan varrella eri päiväkotien työntekijöiltä perinnepiirileikkien
käyttöä, oli se jo jossain määrin unohdettu. Siitä lähtikin ajatus, pitää ns. perinnepiirikerhoa
ja näin herätellä se uudelleen käyttöön.
Yhteistyötä tehtiin Mikkelin päiväkodin kanssa, jossa pidin perinnepiirikerhoa 3 - 5-vuotiaille lapsille
kuusi eri kertaa kolmella erilaisella ohjelmalla. Laulut ja leikit kokosin erilaisista kirjoista, jossa oli suomalaisia
kansanlauluja ja leikkejä.
Työssä käytiin läpi varhaiskasvatuksen arkea ja siinä tarvittavia taitoja. Leikistä kerrottiin mitä se tarkoittaa
ja miten kulttuuri-identiteetti vaikuttaa lasten leikkeihin. Kerrottiin perinteistä taustaa, millaisia perinteitä
on sekä mitä leikit oli ennen ja nyt. Musiikista selvitettiin miten sitä voitiin hyödyntää varhaiskasvatuksessa.
Arviointi tehtiin laadullisin menetelmin. Lapsien osalta se toteutettiin kyselynä, johon he jokaisen tuokion
jälkeen vastasivat hymy/surunaama korteilla. Työntekijät tekivät puolestaan kirjallisen arvioinnin
henkilökunnan kyselylomakkeen pohjalta. Näistä tehtiin yhteenveto erinäisillä taulukoilla.
Toiminnallisen työn lopputuloksena voidaan todeta, että työn tulosten pohjalta perinnepiirileikkejä sekä
lauluja otetaan uudelleen käyttöön. Työn myötä päiväkodilla on nyt käytettävissä leikit ja laulut ohjeineen,
joiden avulla voidaan pitää perinnepiirituokioita.
ja laulut arjen käyttöön päiväkodeissa. Kyseltyäni matkan varrella eri päiväkotien työntekijöiltä perinnepiirileikkien
käyttöä, oli se jo jossain määrin unohdettu. Siitä lähtikin ajatus, pitää ns. perinnepiirikerhoa
ja näin herätellä se uudelleen käyttöön.
Yhteistyötä tehtiin Mikkelin päiväkodin kanssa, jossa pidin perinnepiirikerhoa 3 - 5-vuotiaille lapsille
kuusi eri kertaa kolmella erilaisella ohjelmalla. Laulut ja leikit kokosin erilaisista kirjoista, jossa oli suomalaisia
kansanlauluja ja leikkejä.
Työssä käytiin läpi varhaiskasvatuksen arkea ja siinä tarvittavia taitoja. Leikistä kerrottiin mitä se tarkoittaa
ja miten kulttuuri-identiteetti vaikuttaa lasten leikkeihin. Kerrottiin perinteistä taustaa, millaisia perinteitä
on sekä mitä leikit oli ennen ja nyt. Musiikista selvitettiin miten sitä voitiin hyödyntää varhaiskasvatuksessa.
Arviointi tehtiin laadullisin menetelmin. Lapsien osalta se toteutettiin kyselynä, johon he jokaisen tuokion
jälkeen vastasivat hymy/surunaama korteilla. Työntekijät tekivät puolestaan kirjallisen arvioinnin
henkilökunnan kyselylomakkeen pohjalta. Näistä tehtiin yhteenveto erinäisillä taulukoilla.
Toiminnallisen työn lopputuloksena voidaan todeta, että työn tulosten pohjalta perinnepiirileikkejä sekä
lauluja otetaan uudelleen käyttöön. Työn myötä päiväkodilla on nyt käytettävissä leikit ja laulut ohjeineen,
joiden avulla voidaan pitää perinnepiirituokioita.