Rekisterinvaihdosten käyttö kantrilaulussa
Sallinen, Niina (2012)
Sallinen, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219152
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan rekisterinvaihdosta eli breikkiä ja selvitetään, mitä rekisterin-vaihdoksen aikana äänifysiologisesti tapahtuu. Tutkimuksen lisäksi on tavoitteena ollut kehittää myös omaa osaamista harjoittelemalla tutkittuja asioita.
Fysiologisen selvityksen osuus on laaja, koska itse rekisterinvaihdosta on hankalaa selittää ilman asianmukaista fysiologista tietotaustaa. Fysiologiaosiossa selitetään kurkunpään rakenne ja toiminta, äänihuulien rakenne ja toiminta, äänihuulivärähtely, sävelkorkeuden tuottaminen, rekisterit sekä rekisterinvaihdokset eli breikit.
Kantrimusiikin historiaosion yhteydessä esitellään, kuinka nopeat peräkkäiset rekisterin-vaihdokset (jodlaus) ja yksittäiset breikit ovat tulleet osaksi kantrilaulua.
Breikkien analyysiosioon valittiin neljä kappaletta eri artisteilta, joissa esiintyy erilaisia breikkejä. Kappaleista valittiin tietyt kohdat, joissa breikki esiintyy. Breikit on nuotinnettu ja ne on pyritty kuvailemaan myös sanallisesti. Ääniteliitteen avulla voi tutustua analyysin breikkeihin myös auditiivisesti.
Tuloksena löydettiin neljä erilaista rekisterinvaihdosta; 1) jodlaus jodlaustavuilla, 2) jodlaus yhdistettynä kappaleen tekstiin ja melodiaan, 3) soiva breikki melodian huippukohtaan ja 4) suljettu breikki. Analyysissa tulee ilmi myös, mitä rekistereitä valittujen esimerkkien laulajat breikeissä käyttävät. Tässä tapauksessa ne olivat rinta-, falsetto-, sekä ohennettu ja tiivis päärekisteri. Analyysissa kerrotaan myös, missä kohdissa, ja millä sävelkorkeuksilla breikit musiikillisesti esiintyvät, sekä intervallien laajuus ja lauletun tekstin merkitys.
Fysiologisen selvityksen osuus on laaja, koska itse rekisterinvaihdosta on hankalaa selittää ilman asianmukaista fysiologista tietotaustaa. Fysiologiaosiossa selitetään kurkunpään rakenne ja toiminta, äänihuulien rakenne ja toiminta, äänihuulivärähtely, sävelkorkeuden tuottaminen, rekisterit sekä rekisterinvaihdokset eli breikit.
Kantrimusiikin historiaosion yhteydessä esitellään, kuinka nopeat peräkkäiset rekisterin-vaihdokset (jodlaus) ja yksittäiset breikit ovat tulleet osaksi kantrilaulua.
Breikkien analyysiosioon valittiin neljä kappaletta eri artisteilta, joissa esiintyy erilaisia breikkejä. Kappaleista valittiin tietyt kohdat, joissa breikki esiintyy. Breikit on nuotinnettu ja ne on pyritty kuvailemaan myös sanallisesti. Ääniteliitteen avulla voi tutustua analyysin breikkeihin myös auditiivisesti.
Tuloksena löydettiin neljä erilaista rekisterinvaihdosta; 1) jodlaus jodlaustavuilla, 2) jodlaus yhdistettynä kappaleen tekstiin ja melodiaan, 3) soiva breikki melodian huippukohtaan ja 4) suljettu breikki. Analyysissa tulee ilmi myös, mitä rekistereitä valittujen esimerkkien laulajat breikeissä käyttävät. Tässä tapauksessa ne olivat rinta-, falsetto-, sekä ohennettu ja tiivis päärekisteri. Analyysissa kerrotaan myös, missä kohdissa, ja millä sävelkorkeuksilla breikit musiikillisesti esiintyvät, sekä intervallien laajuus ja lauletun tekstin merkitys.