Ympäristövaikutteiset teollisuusyritykset sosiaalisessa mediassa
Ekberg, Rea; Puttonen, Kirsi (2012)
Ekberg, Rea
Puttonen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219148
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ympäristölle haittavaikutuksia aiheuttavat teollisuusyritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa viestinnässään. Tutkitut yritykset olivat Helsingin Energia Oy, Jyväskylän Energia Oy, Kevitsa Mining Oy, Metsä Tissue Oyj, Peatec Oy, Ruukki Oyj, Stora Enso Oyj, Talvivaara Kaivososakeyhtiö Oyj, UPM Oyj, Vattenfall Oy ja Vapo Oy. Nämä yritykset valittiin tutkimukseen, koska niillä kaikilla on huomattavia ympäristövaikutuksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalisen median sovelluksista Facebookia, LinkedIniä, Twitteriä, YouTubea sekä blogeja.
Tutkimusta varten perehdyttiin markkinointiviestintään sekä digitaaliseen markkinointiin, selvitettiin sosiaalisen median käytön nykytilaa teollisuuden alan yrityksissä ja tutustuttiin sosiaalisen median eri sovelluksien piirteisiin.
Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin aikavälillä huhtikuu – lokakuu 2012. Benchmarking-selvityksen avulla tarkasteltiin yhdentoista valitun teollisuuden alan yrityksen verkkokäyttäytymistä ja aktiivisuutta mainituissa sosiaalisen median sovelluksissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millä tavoin ja minkä verran yritykset viestivät ympäristöasioissa vaikuttaakseen sidosryhmiinsä.
Sosiaalisen median hyödyntäminen valituissa teollisuusyrityksissä vaihteli. Myös ympäristöasioista viestiminen oli vaihtelevalla tasolla. Tutkimuksen perusteella pystytään toteamaan, että tutkimukseen valituista yrityksistä Helsingin Energia Oy hyödynsi sosiaalista mediaa monipuolisimmin. Se myös pyrki vaikuttamaan sidosryhmiinsä ympäristöasioissa. Kevitsa Mining Oy ja Peatec Oy puolestaan loistivat sosiaalisessa mediassa poissaolollaan. Osa yrityksistä oli löydettävissä eri medioista, mutta ne eivät silti ottaneet aktiivisesti osaa niissä tapahtuneeseen toimintaan.
Tutkimusta varten perehdyttiin markkinointiviestintään sekä digitaaliseen markkinointiin, selvitettiin sosiaalisen median käytön nykytilaa teollisuuden alan yrityksissä ja tutustuttiin sosiaalisen median eri sovelluksien piirteisiin.
Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin aikavälillä huhtikuu – lokakuu 2012. Benchmarking-selvityksen avulla tarkasteltiin yhdentoista valitun teollisuuden alan yrityksen verkkokäyttäytymistä ja aktiivisuutta mainituissa sosiaalisen median sovelluksissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millä tavoin ja minkä verran yritykset viestivät ympäristöasioissa vaikuttaakseen sidosryhmiinsä.
Sosiaalisen median hyödyntäminen valituissa teollisuusyrityksissä vaihteli. Myös ympäristöasioista viestiminen oli vaihtelevalla tasolla. Tutkimuksen perusteella pystytään toteamaan, että tutkimukseen valituista yrityksistä Helsingin Energia Oy hyödynsi sosiaalista mediaa monipuolisimmin. Se myös pyrki vaikuttamaan sidosryhmiinsä ympäristöasioissa. Kevitsa Mining Oy ja Peatec Oy puolestaan loistivat sosiaalisessa mediassa poissaolollaan. Osa yrityksistä oli löydettävissä eri medioista, mutta ne eivät silti ottaneet aktiivisesti osaa niissä tapahtuneeseen toimintaan.