Myynninennustaminen : Myynninennustamismallin tuottaminen Sandvik Constructionille
Sokura, Thomas (2012)
Sokura, Thomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia myynninennustamisen menetelmiä ja teoriaa sekä kehittää hankitun tiedon pohjalta oma, yrityksen omalle toiminta-alalle parhaiten sopiva, myynninennustamismalli Sandvik Constructionin käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää myynninennustamisen ja yrityksen muun liiketoiminnan syy-seuraussuhteita ja havainnollistaa myynninennustamisen tärkeys osana yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee myyntiprosessia ja sen merkitystä myynninennustamisessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään yrityksen keräämää yrityksen sisäistä ja ulkopuolista business intelligence- informaatiota, jota yritys käyttää hyväksi myynninennustamisessa. Teorian toisessa osuudessa käydään läpi myyntiennustamiseen käytettyjä menetelmiä ja tekniikoita. Teoriaan tutustuttiin lähdeluettelossa mainitun kirjallisuuden sekä yrityksen henkilökunnan teemahaastattelujen avulla. Lopuksi opinnäytetyön tuloksena esitetään ehdotus Sandvik Constructionin myynninennustamismallille.
Opinnäytetyöprosessin aikana havaittiin, että Sandvik Constructionin henkilökunnan asennoituminen myynninennustamista kohtaan oli varsin negatiivista ja tässä olisi paljon parantamisen varaa. Lisäksi opinnäytetyöprosessin aikana havaittiin myynninennustamisen kohdalla selvä suunnitelmallisen ja systemaattisen toiminnan puute.
Opinnäytetyöprosessi osoitti, että Sandvik Constructionin henkilökunta ymmärtää myynninennustamisen tärkeyden ja sen syy-seuraussuhteet yrityksen muuhun liiketoimintaan, mutta siihen suhtaudutaan yrityksessä huomattavan negatiivisesti ja jollain tasolla välinpitämättömästi. Uuden myynninennustamismallin sekä myynninennustamista koskevan suunnitelmallisen ja systemaattisen toiminnan toivotaan tulevaisuudessa parantavan yrityksen työntekijöiden asennoitumista myynninennustamista kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee myyntiprosessia ja sen merkitystä myynninennustamisessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään yrityksen keräämää yrityksen sisäistä ja ulkopuolista business intelligence- informaatiota, jota yritys käyttää hyväksi myynninennustamisessa. Teorian toisessa osuudessa käydään läpi myyntiennustamiseen käytettyjä menetelmiä ja tekniikoita. Teoriaan tutustuttiin lähdeluettelossa mainitun kirjallisuuden sekä yrityksen henkilökunnan teemahaastattelujen avulla. Lopuksi opinnäytetyön tuloksena esitetään ehdotus Sandvik Constructionin myynninennustamismallille.
Opinnäytetyöprosessin aikana havaittiin, että Sandvik Constructionin henkilökunnan asennoituminen myynninennustamista kohtaan oli varsin negatiivista ja tässä olisi paljon parantamisen varaa. Lisäksi opinnäytetyöprosessin aikana havaittiin myynninennustamisen kohdalla selvä suunnitelmallisen ja systemaattisen toiminnan puute.
Opinnäytetyöprosessi osoitti, että Sandvik Constructionin henkilökunta ymmärtää myynninennustamisen tärkeyden ja sen syy-seuraussuhteet yrityksen muuhun liiketoimintaan, mutta siihen suhtaudutaan yrityksessä huomattavan negatiivisesti ja jollain tasolla välinpitämättömästi. Uuden myynninennustamismallin sekä myynninennustamista koskevan suunnitelmallisen ja systemaattisen toiminnan toivotaan tulevaisuudessa parantavan yrityksen työntekijöiden asennoitumista myynninennustamista kohtaan.