Sointumerkit tutuiksi : Vapaasäestyksen yleisimmät sointumerkit
Koivisto, Erkki (2012)
Koivisto, Erkki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119099
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on esitellä nuottikirjoissa usein vastaantulevia sointuja sekä selittää, mistä nämä soinnut rakentuvat. Tärkein tavoitteeni on, että tätä työtä lukemalla soinnuista kiinnostunut voisi ymmärtää ja oivaltaa asian siten, että hän osaa päätellä ja soveltaa oppimaansa missä tahansa vastaantulevissa soinnuissa. Työssä pyritään löytämään soinnulle mahdollisimman ilmeisiä esimerkkejä. Kun soinnun rakentumisen yhdeltä pianon säveleltä ymmärtää, voi saman oppia löytämään miltä tahansa muultakin säveleltä. Tämän lisäksi työ antaa myös vinkkejä, miten ns. vapaassa säestyksessä pianisti voi sointuja soittaa, sekä pohtii, mitä merkitystä soinnun yksittäisillä sävelillä soinnun suhteen on.
Vaikka työni lähtee alkeista, ei se ole alkeisopetukseen suunnattu opas. Koska työ esittelee kattavan kirjon erilaisia sointutyyppejä kolmisoinnuista laajoihin sointuihin, on aihe vaatimustasoltaan hyvin laaja. Sointujen alkeet voi oppia nopeasti, mutta laajat soinnut vaatinevat jo jonkinlaista musiikin koulutustaustaa. Samoja soinnunopetusperiaatteita voi kuitenkin hyödyntää opetuksessa kaikilla tasolla.
Työssä keskitytään lähinnä avaamaan sointumerkkien sisältöä, eikä asiaa käsitellä sointufunktioiden tai sointukiertojen kannalta. Lähestymiskulma on teoreettinen. Toivon, että tämä työ voisi antaa opettajalle näkökulmaa sointujen opettamiseen. Suosittelen tämän työn lukemista pianon ääressä samalla soittaen kokeilemalla.
Vaikka työni lähtee alkeista, ei se ole alkeisopetukseen suunnattu opas. Koska työ esittelee kattavan kirjon erilaisia sointutyyppejä kolmisoinnuista laajoihin sointuihin, on aihe vaatimustasoltaan hyvin laaja. Sointujen alkeet voi oppia nopeasti, mutta laajat soinnut vaatinevat jo jonkinlaista musiikin koulutustaustaa. Samoja soinnunopetusperiaatteita voi kuitenkin hyödyntää opetuksessa kaikilla tasolla.
Työssä keskitytään lähinnä avaamaan sointumerkkien sisältöä, eikä asiaa käsitellä sointufunktioiden tai sointukiertojen kannalta. Lähestymiskulma on teoreettinen. Toivon, että tämä työ voisi antaa opettajalle näkökulmaa sointujen opettamiseen. Suosittelen tämän työn lukemista pianon ääressä samalla soittaen kokeilemalla.