Esimiesten työhyvinvointi ravintola-alalla : case: Osuuskauppa Hämeenmaa Lahti
Nenonen, Elina (2012)
Nenonen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119091
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esimiesten työhyvinvointia ravintoloissa. Työn toimeksiantajana toimi Osuuskauppa Hämeenmaa. Tavoitteena oli selvittää esimiesten työhyvinvoinnin tila Osuuskauppa Hämeenmaan Lahden ravintoloissa. Tämän lisäksi selvitin, mitkä asiat ovat hyvin ja, mitkä asiat kaipaavat lisähuomiota.
Työn teoriaosuudessa käsittelen työhyvinvoinnin tutkimista, kuinka työolot vaikuttavat työhyvinvoinnin muodostumiseen sekä avaan keskeisempiä käsitteitä omassa kappaleessaan eri lähdemateriaaleihin perustuen. Työn keskeisimmät käsitteet, työhyvinvointi, työkyky, työmotivaatio sekä työilmapiiri, valikoituivat sen perusteella, mitkä asiat ovat merkittävimpiä työhyvinvoinnin muodostumisen kannalta.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelut toteutettiin kahden viikon aikana syksyllä 2012. Tutkimukseen haastateltiin kuutta esimiestä Osuuskauppa Hämeenmaan Lahden ravintoloista.
Tutkimustuloksista selvisi, että työhyvinvoinnin taso on ravintoloissa hyvä. Tyytyväisimpiä oltiin esimies-alaissuhteisiin sekä työilmapiiriin. Tyytymättömimpiä oltiin kehittymis- ja etenemismahdollisuuksiin, työn sisältöön ja vastuunjakoon. Muita tyytymättömyyttä aiheuttavia asioita olivat ergonomia ja kiire. Tutkimuksessa selvisi myös, että kukaan ei ole ollut poissa muun kuin sairauden vuoksi. Oli mielenkiintoista huomata, että ne ketkä olivat olleet sairaslomalla, olivat myös harkinneet työpaikan vaihtamista kuluneen vuoden aikana.
Työn teoriaosuudessa käsittelen työhyvinvoinnin tutkimista, kuinka työolot vaikuttavat työhyvinvoinnin muodostumiseen sekä avaan keskeisempiä käsitteitä omassa kappaleessaan eri lähdemateriaaleihin perustuen. Työn keskeisimmät käsitteet, työhyvinvointi, työkyky, työmotivaatio sekä työilmapiiri, valikoituivat sen perusteella, mitkä asiat ovat merkittävimpiä työhyvinvoinnin muodostumisen kannalta.
Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelut toteutettiin kahden viikon aikana syksyllä 2012. Tutkimukseen haastateltiin kuutta esimiestä Osuuskauppa Hämeenmaan Lahden ravintoloista.
Tutkimustuloksista selvisi, että työhyvinvoinnin taso on ravintoloissa hyvä. Tyytyväisimpiä oltiin esimies-alaissuhteisiin sekä työilmapiiriin. Tyytymättömimpiä oltiin kehittymis- ja etenemismahdollisuuksiin, työn sisältöön ja vastuunjakoon. Muita tyytymättömyyttä aiheuttavia asioita olivat ergonomia ja kiire. Tutkimuksessa selvisi myös, että kukaan ei ole ollut poissa muun kuin sairauden vuoksi. Oli mielenkiintoista huomata, että ne ketkä olivat olleet sairaslomalla, olivat myös harkinneet työpaikan vaihtamista kuluneen vuoden aikana.