Markkina-alueen laajentaminen : Case Majava Group Oy
Krapi, Satu (2012)
Krapi, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119082
Tiivistelmä
Majava Group Oy on Suomen suurimpia henkilöauton perävaunu- ja venetrailerivalmistajia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen potentiaalisten vientimaiden markkinoiden tilannetta. Tätä varten pyydettiin kohdemaiden tilastokeskuksilta tilastot perävaunujen ja venetrailereiden ensirekisteröinneistä. Näiden tilastojen pohjalta tehtiin taulukot, joissa eriteltiin kohdemaiden suosituimpien mallien tekniset ominaisuudet. Muodoltaan opinnäytetyö oli laadullinen case-tutkimus.
Taulukoista havaittiin, että ruotsalaiset perävaunujen ja venetrailereiden käyttäjät arvostivat enemmän edullista hintaa kuin tuotteen ominaisuuksia. Tämä oli havaittavissa jokaisen Ruotsin valmistajan tilastoista. Majavan omien havaintojen ja saadun asiakaspalautteen mukaan taas suomalaiset käyttäjät olivat tarkempia ominaisuuksista ja olivat valmiita maksamaan niistä.
Majavan vientitoiminta Ruotsiin aloitettiin vuonna 2010 ja nykyisin myynnistä ja markkinoinnista huolehtii oma Ruotsissa toimiva tytäryhtiö. Aktiivista vientitoimintaa Norjaan ja Tanskaan ei vielä ole aloitettu. Erityisesti Norjan markkinat osoittautuivat potentiaalisiksi tilastoidun rekisteröintimäärän vuoksi.
Majava Group Oy:tä kehotettiin tutkimaan mahdollisuutta Norjan viennin aloittamiseen. Ruotsin vientitoiminnassa tulisi huomioida tekniset ominaisuudet, joissa tulisi pyrkiä myös edullisiin ratkaisuihin, vaikka Majava tuotemerkkinä onkin tunnettu ensisijaisesti laadukkuudestaan ja kestävyydestään. Näillä toimenpiteillä yrityksen tuotteet kohtaisivat potentiaalisten ostajien toiveet ja vaatimukset.
Taulukoista havaittiin, että ruotsalaiset perävaunujen ja venetrailereiden käyttäjät arvostivat enemmän edullista hintaa kuin tuotteen ominaisuuksia. Tämä oli havaittavissa jokaisen Ruotsin valmistajan tilastoista. Majavan omien havaintojen ja saadun asiakaspalautteen mukaan taas suomalaiset käyttäjät olivat tarkempia ominaisuuksista ja olivat valmiita maksamaan niistä.
Majavan vientitoiminta Ruotsiin aloitettiin vuonna 2010 ja nykyisin myynnistä ja markkinoinnista huolehtii oma Ruotsissa toimiva tytäryhtiö. Aktiivista vientitoimintaa Norjaan ja Tanskaan ei vielä ole aloitettu. Erityisesti Norjan markkinat osoittautuivat potentiaalisiksi tilastoidun rekisteröintimäärän vuoksi.
Majava Group Oy:tä kehotettiin tutkimaan mahdollisuutta Norjan viennin aloittamiseen. Ruotsin vientitoiminnassa tulisi huomioida tekniset ominaisuudet, joissa tulisi pyrkiä myös edullisiin ratkaisuihin, vaikka Majava tuotemerkkinä onkin tunnettu ensisijaisesti laadukkuudestaan ja kestävyydestään. Näillä toimenpiteillä yrityksen tuotteet kohtaisivat potentiaalisten ostajien toiveet ja vaatimukset.