Ammattistartin merkitys nivelvaiheen nuoren näkökulmasta
Hintikka, Harriet; Kannela, Tiia (2012)
Hintikka, Harriet
Kannela, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119037
Tiivistelmä
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli siirtymävaihe peruskoulusta jatko-opintoihin eli nivelvaiheen tarkastelu. Yhteistyökumppanina toimi Jyväskylän ammattiopiston Ammattistartti. Nivelvaiheen tarkastelua toteutettiin haastattelemalla Ammattistartin nuoria. Menetelmänä käytettiin
yksilöteemahaastattelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ammattistartin merkitystä nuorten näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös osallistaa nuoret Ammattistartin toiminnan arviointiin ja mahdolliseen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä haastateltiin viisi nuorta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2012 osana Ammattistartti nuorten koulupäivää. Haastattelut toteutettiin kahtena peräkkäisenä päivänä ja haastattelut nauhoitettiin tulosten analysointia varten. Aineisto analysoitiin syksyllä 2012 litteroimalla sanatarkasti viisi haastattelua. Litteroidut haastattelut analysoitiin teemoittelemalla.
Ammattistartti koettiin hyväksi ja hyödylliseksi. Nuoret kokivat hyödyllisiksi erityisesti eri ammatteihin ja koulutusaloihin tutustumisen sekä lisätiedon saamisen eri
koulutusmahdollisuuksista. Monilla Ammattistartti vuosi auttoi selkiyttämään tulevaisuuden suunnitelmia. Kaikki haastateltavat kokivat saaneensa tarvittavaa sekä riittävää tukea Ammattistartin aikana. Haastatteluissa nuoret nostivat esiin myös ideoita Ammattistartin toiminnan kehittämiselle.
yksilöteemahaastattelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ammattistartin merkitystä nuorten näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös osallistaa nuoret Ammattistartin toiminnan arviointiin ja mahdolliseen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä haastateltiin viisi nuorta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2012 osana Ammattistartti nuorten koulupäivää. Haastattelut toteutettiin kahtena peräkkäisenä päivänä ja haastattelut nauhoitettiin tulosten analysointia varten. Aineisto analysoitiin syksyllä 2012 litteroimalla sanatarkasti viisi haastattelua. Litteroidut haastattelut analysoitiin teemoittelemalla.
Ammattistartti koettiin hyväksi ja hyödylliseksi. Nuoret kokivat hyödyllisiksi erityisesti eri ammatteihin ja koulutusaloihin tutustumisen sekä lisätiedon saamisen eri
koulutusmahdollisuuksista. Monilla Ammattistartti vuosi auttoi selkiyttämään tulevaisuuden suunnitelmia. Kaikki haastateltavat kokivat saaneensa tarvittavaa sekä riittävää tukea Ammattistartin aikana. Haastatteluissa nuoret nostivat esiin myös ideoita Ammattistartin toiminnan kehittämiselle.