Käyttäjäkeskeisen kunnossapitosuunnitelman luominen
Mäkinen, Matti (2012)
Mäkinen, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119002
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Teknikum Suzhoulle Kiinaan ja sen tavoitteena oli luoda käyttäjäkeskeinen kunnossapitosuunnitelma toimipaikassa toimivalle hiekkapuhallinkoneelle. Tavoitteeseen päästäkseen oli kehitettävä vikahistorian keräysmenetelmä hiekkapuhaltimelle, selvitettävä puhaltimen toiminta ja vikaantuminen ja tämän jälkeen luoda toiminnallinen taso, johon käyttäjäkeskeinen kunnossapitosuunnitelman pyrkisi.
Opinnäytetyön alussa tuli ymmärtää, kuinka hiekkapuhallin toimii ja vikaantuu. Vikahistorian keräys toi konkreettista tietoa vikaantumiskohteista ja ajoista. RCM-menetelmään pohjautuva kohteen toiminnan ja vikaantumisen mallinnus toi ymmärrystä kuinka kohde toimii ja täten on mahdollinen vikaantumaan. RCM:n ja vikahistorian perusteella luotiin suunnitelma, joka toimi pohjana toiminnalliselle tasolle sekä käyttäjäkeskeiselle kunnossapitosuunnitelmalle. Käyttäjäkeskeisessä kunnossapitosuunnitelmassa vastuu koneen kunnosta siirtyy kunnossapidolta koneen käyttäjälle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kunnossapitosuunnitelma käyttäjille sekä myös kunnossapidolle. Kunnossapitosuunnitelmien mukaiset toimenpiteet huomioivat vikahistorian sekä RCM:n, jolloin ne ovat kattavat. Suunnitelmat sisälsivät tarkastuksia, kunnonvalvontaa sekä vian etsimistä. Suunnitelmia oikeina ja ajallaan käytettynä vältetään useimmat aiemmin esiintyneet viat. Toinen merkittävä tulos
oli vikahistorian keräyksen aloittaminen.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Jatkossa olisi mahdollista laajentaa käyttäjäkeskeinen kunnossapitosuunnitelma sekä vikahistorian keräys myös muille Teknikum Suzhoun koneille.
Opinnäytetyön alussa tuli ymmärtää, kuinka hiekkapuhallin toimii ja vikaantuu. Vikahistorian keräys toi konkreettista tietoa vikaantumiskohteista ja ajoista. RCM-menetelmään pohjautuva kohteen toiminnan ja vikaantumisen mallinnus toi ymmärrystä kuinka kohde toimii ja täten on mahdollinen vikaantumaan. RCM:n ja vikahistorian perusteella luotiin suunnitelma, joka toimi pohjana toiminnalliselle tasolle sekä käyttäjäkeskeiselle kunnossapitosuunnitelmalle. Käyttäjäkeskeisessä kunnossapitosuunnitelmassa vastuu koneen kunnosta siirtyy kunnossapidolta koneen käyttäjälle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kunnossapitosuunnitelma käyttäjille sekä myös kunnossapidolle. Kunnossapitosuunnitelmien mukaiset toimenpiteet huomioivat vikahistorian sekä RCM:n, jolloin ne ovat kattavat. Suunnitelmat sisälsivät tarkastuksia, kunnonvalvontaa sekä vian etsimistä. Suunnitelmia oikeina ja ajallaan käytettynä vältetään useimmat aiemmin esiintyneet viat. Toinen merkittävä tulos
oli vikahistorian keräyksen aloittaminen.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet. Jatkossa olisi mahdollista laajentaa käyttäjäkeskeinen kunnossapitosuunnitelma sekä vikahistorian keräys myös muille Teknikum Suzhoun koneille.