Henkilöstön tietoturvakoulutuksen toteuttaminen valtionhallinnossa
Vallasvuo, Kaisa (2012)
Vallasvuo, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118946
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin henkilöstön tietoturvakoulutuksen suunnittelua ja toteutusta valtionhallinnossa sekä verkkokoulutusta koulutusmuotona. Tavoitteena oli tunnistaa tietoturvakoulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä vaiheita, niihin vaikuttavia tekijöitä sekä arvioida verkkokoulutuksen soveltuvuutta tietoturvakoulutukseen.
Opinnäytetyö on muodoltaan tapaustutkimus, jonka tulokset on kerätty kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä kirjallisuuskatsaus ja haastattelu. Kirjallisuuskatsauksen avulla laadittiin teoreettinen kehys tietoturvakoulutuksesta sekä verkosta opetuksen välineenä. Tämän jälkeen haastateltiin kolmea valtionhallinnon organisaatiota tietoturvakoulutuksen järjestämisestä. Haastattelut olivat muodoltaan teemahaastatteluja, joiden kysymykset laadittiin teoreettisen kehyksen pohjalta.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi tietoturvakoulutuksen suunnittelua ja toteutusta kuvaava prosessimalli. Prosessimallissa kuvataan tietoturvakoulutuksen vaiheet ja vaiheisiin vaikuttavat tekijät. Keskeisimmät tietoturvakoulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavat tekijät ovat koulutuksen tavoite ja kohderyhmä, käytössä olevat resurssit, viestintä, motivointi sekä johdon tuki.
Teoreettisen kehyksen sekä haastattelujen perusteella verkkokoulutuksen voidaan katsoa soveltuvan tietoturvakoulutuksen toteuttamiseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kohderyhmän ollessa laaja tulisi verkkokoulutusta käyttää enemmänkin työntekijän valittavissa olevana vaihtoehtona muille koulutusmuodoille. Verkkokoulutus soveltuu parhaiten pienille kohderyhmille ja uusien työntekijöiden perehdyttämiskoulutukseen.
Opinnäytetyö on muodoltaan tapaustutkimus, jonka tulokset on kerätty kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä kirjallisuuskatsaus ja haastattelu. Kirjallisuuskatsauksen avulla laadittiin teoreettinen kehys tietoturvakoulutuksesta sekä verkosta opetuksen välineenä. Tämän jälkeen haastateltiin kolmea valtionhallinnon organisaatiota tietoturvakoulutuksen järjestämisestä. Haastattelut olivat muodoltaan teemahaastatteluja, joiden kysymykset laadittiin teoreettisen kehyksen pohjalta.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi tietoturvakoulutuksen suunnittelua ja toteutusta kuvaava prosessimalli. Prosessimallissa kuvataan tietoturvakoulutuksen vaiheet ja vaiheisiin vaikuttavat tekijät. Keskeisimmät tietoturvakoulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavat tekijät ovat koulutuksen tavoite ja kohderyhmä, käytössä olevat resurssit, viestintä, motivointi sekä johdon tuki.
Teoreettisen kehyksen sekä haastattelujen perusteella verkkokoulutuksen voidaan katsoa soveltuvan tietoturvakoulutuksen toteuttamiseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kohderyhmän ollessa laaja tulisi verkkokoulutusta käyttää enemmänkin työntekijän valittavissa olevana vaihtoehtona muille koulutusmuodoille. Verkkokoulutus soveltuu parhaiten pienille kohderyhmille ja uusien työntekijöiden perehdyttämiskoulutukseen.