Keski-Suomen maaseutumatkailuyritysten verkostoituminen
Rantakaulio, Tuulia (2012)
Rantakaulio, Tuulia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018930
Tiivistelmä
Verkostoituminen on tärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Verkostoituminen luo pienyrityksille edellytykset kehittymiseen ja selviytymiseen talouden muutoksista. Verkostoitumisen avulla maaseutumatkailuyritykset
voivat parantaa kilpailukykyään. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Maalla-hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli keskisuomalaisten maaseutumatkailuyritysten verkostoitumisen selvittäminen. Tavoitteena oli kartoittaa etenkin verkostoitumisen estäviä tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin 18.7.–30.8.2012 välisenä aikana. Tutkimuskohteena oli viisi keskisuomalaista maaseutumatkailuyrittäjää, jotka olivat kaikki pienyrittäjiä. Tutkimus osoitti, että maaseutumatkailualalla on jonkin verran verkostoitumista. Kuitenkin sitä pitää edelleen kehittää ja jalostaa tehokkaammaksi sekä yrityksiä paremmin palvelevaksi. Verkostoituminen koettiin tärkeäksi, mutta sen onnistumiselle on paljon esteitä. Esteinä pidettiin joitakin yrittäjien henkilökohtaisia ominaisuuksia, mutta myös ulkopuolelta tulevia tekijöitä,kuten yrityksen syrjäistä sijaintia ja pitkiä välimatkoja muihin yrityksiin. Hyödyiksi koettiin sosiaaliset edut, kuten tuen saaminen, mutta lisäksi taloudelliset hyödyt, esimerkiksi mahdollisuus tarjota laajempia palveluja asiakkaille.
Opinnäytetyö on hyödyksi Keski-Suomen ELY-keskukselle, yrityksille sekä projekteille. Tulosten perusteella
keskisuomalaisten maaseutumatkailuyrittäjien verkostoitumista voidaan kehittää, jolloin yritysten kilpailukyky paranee.
voivat parantaa kilpailukykyään. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Maalla-hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli keskisuomalaisten maaseutumatkailuyritysten verkostoitumisen selvittäminen. Tavoitteena oli kartoittaa etenkin verkostoitumisen estäviä tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin 18.7.–30.8.2012 välisenä aikana. Tutkimuskohteena oli viisi keskisuomalaista maaseutumatkailuyrittäjää, jotka olivat kaikki pienyrittäjiä. Tutkimus osoitti, että maaseutumatkailualalla on jonkin verran verkostoitumista. Kuitenkin sitä pitää edelleen kehittää ja jalostaa tehokkaammaksi sekä yrityksiä paremmin palvelevaksi. Verkostoituminen koettiin tärkeäksi, mutta sen onnistumiselle on paljon esteitä. Esteinä pidettiin joitakin yrittäjien henkilökohtaisia ominaisuuksia, mutta myös ulkopuolelta tulevia tekijöitä,kuten yrityksen syrjäistä sijaintia ja pitkiä välimatkoja muihin yrityksiin. Hyödyiksi koettiin sosiaaliset edut, kuten tuen saaminen, mutta lisäksi taloudelliset hyödyt, esimerkiksi mahdollisuus tarjota laajempia palveluja asiakkaille.
Opinnäytetyö on hyödyksi Keski-Suomen ELY-keskukselle, yrityksille sekä projekteille. Tulosten perusteella
keskisuomalaisten maaseutumatkailuyrittäjien verkostoitumista voidaan kehittää, jolloin yritysten kilpailukyky paranee.