Muistojen ripari : Leirivideo Isojoen seurakunnan kesän 2012 rippileiristä
Varpelaide, Mirjami (2012)
Varpelaide, Mirjami
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018882
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Varpelaide, Mirjami. Muistojen ripari. Leirivideo Isojoen seurakunnan kesän 2012 rippileiristä. Kauniainen syksy 2012, 58 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Kauniainen. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Työn tavoitteena oli tuottaa yhdestä kesän 2012 rippileiristä leirivideo muistoksi rippileiriläisille ja isosille. Videon tarkoituksena oli tukea nuorten rippileirimuistoja, vahvistaa leirillä opittuja hengellisiä asioita ja rohkaista seurakuntayhteyteen sekä tuottaa laadukasta videomateriaalia. Video ei ole kooste koko rippikouluajasta vaan ainoastaan rippileiristä.
Muistojen ripari -produktion kirjallisessa osiossa olen käsitellyt aiheeseen liittyviä teemoja. Teemoina ovat rippikoulu, muistot ja median käyttö nuorisotyössä. Lisäksi olen käsitellyt produktion tekemiseen liittyvän teknisen osan sekä kuvannut työn toteutuksen.
Videoaineisto kerättiin Isojoen seurakunnan rippileirillä kesäkuussa 2012. Rippi-leirillä oli 29 leiriläistä, 13 isosta ja ohjaajia. Aineiston keräämiseen osallistuivat lisäkseni isoset sekä leiriläiset. Kokonaisaineisto koostui 2644 kuvasta ja videosta, joista leirivideoon valittiin onnistuneimmat ja tarkoituksenmukaisimmat. Leirivideo tehtiin liittämällä kuvia, videoita, tekstiä ja musiikkia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Videon juoni etenee keskiverto leiripäivän ohjelman mukaisesti. Video muokattiin kokonaisuudeksi kesä–lokakuun aikana ja sen kokonaispituus on 24 minuuttia.
Valmis video esitettiin leiriläisille syksyllä 2012 rippikoulun muisteluviikonlopussa Jatkiksella, johon osallistui 16 leiriläistä sekä isoset ja ohjaajat. Videon esittämisen jälkeen siitä kerättiin palautetta erillisellä palautelomakkeella. Lomakkeen täyttivät sekä leiriläiset että isoset. Nuoret olivat innoissaan videosta ja saatu palaute oli poikkeuksetta myönteistä. Videon esittämisen jälkeen nuorilla oli mahdollisuus saada video myös itselleen.
Asiasanat. rippikoulu, video, muistot, media, produktiot
Varpelaide, Mirjami. Muistojen ripari. Leirivideo Isojoen seurakunnan kesän 2012 rippileiristä. Kauniainen syksy 2012, 58 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Kauniainen. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Työn tavoitteena oli tuottaa yhdestä kesän 2012 rippileiristä leirivideo muistoksi rippileiriläisille ja isosille. Videon tarkoituksena oli tukea nuorten rippileirimuistoja, vahvistaa leirillä opittuja hengellisiä asioita ja rohkaista seurakuntayhteyteen sekä tuottaa laadukasta videomateriaalia. Video ei ole kooste koko rippikouluajasta vaan ainoastaan rippileiristä.
Muistojen ripari -produktion kirjallisessa osiossa olen käsitellyt aiheeseen liittyviä teemoja. Teemoina ovat rippikoulu, muistot ja median käyttö nuorisotyössä. Lisäksi olen käsitellyt produktion tekemiseen liittyvän teknisen osan sekä kuvannut työn toteutuksen.
Videoaineisto kerättiin Isojoen seurakunnan rippileirillä kesäkuussa 2012. Rippi-leirillä oli 29 leiriläistä, 13 isosta ja ohjaajia. Aineiston keräämiseen osallistuivat lisäkseni isoset sekä leiriläiset. Kokonaisaineisto koostui 2644 kuvasta ja videosta, joista leirivideoon valittiin onnistuneimmat ja tarkoituksenmukaisimmat. Leirivideo tehtiin liittämällä kuvia, videoita, tekstiä ja musiikkia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Videon juoni etenee keskiverto leiripäivän ohjelman mukaisesti. Video muokattiin kokonaisuudeksi kesä–lokakuun aikana ja sen kokonaispituus on 24 minuuttia.
Valmis video esitettiin leiriläisille syksyllä 2012 rippikoulun muisteluviikonlopussa Jatkiksella, johon osallistui 16 leiriläistä sekä isoset ja ohjaajat. Videon esittämisen jälkeen siitä kerättiin palautetta erillisellä palautelomakkeella. Lomakkeen täyttivät sekä leiriläiset että isoset. Nuoret olivat innoissaan videosta ja saatu palaute oli poikkeuksetta myönteistä. Videon esittämisen jälkeen nuorilla oli mahdollisuus saada video myös itselleen.
Asiasanat. rippikoulu, video, muistot, media, produktiot