Pelimusiikin sävellysprosessin kehitys ja käyttö pelin tunnelman luonnissa
Lehtikangas, Mikko (2012)
Lehtikangas, Mikko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018881
Tiivistelmä
Mukautuva musiikki on viime vuosina tullut tärkeäksi osaksi pelin tunnelman luontia. Tämä on johtunut siitä, että pelit ovat interaktiivisia kokemuksia ja suoraviivaisesti etenevät sävellykset eivät ole pystyneet vastaamaan interaktiivisuuden aiheuttamiin pelitilanteisiin. Opinnäytetyössä luotiin sävellysprosessi, jota käyttämällä voitiin luoda musiikkia, joka parantaisi pelin käyttäjäkokemusta.
Opinnäytteen tavoitteena oli pystyä tunnistamaan tunteiden eri piirteitä ja miten erilaisia tunnelmia saatiin aikaan pelimusiikilla. Näitä aiheita tutkittiin musiikkipsykologian, musiikin teorian ja pelisuunnittelun näkökulmasta.
Käytännön projektin sävellyksiä käytettiin testitapauksina, joilla pyrittiin kehittämään sävellysprosessia kolmessa eri vaiheessa. Jokainen näistä testitapauksista pyrkivät löytämään ratkaisuja edellisessä kehitysvaiheessa esiin nousseisiin ongelmakohtiin. Sävellysten tunnelmat rakennettiin seikkailupelin tarinan ja tunnelman pohjalta. Kuuntelukokeella pyrittiin varmistamaan, että sävellysten halutut tunnelmat oli saavutettu.
Käytännönosuuden kolmessa eri vaiheessa kehitettiin uusia työkaluja ja tapoja sävellysprosessin laajentamiseksi. Sävellysprosessin kehittämisen aikana neljä tunnelmaltaan erilaista sävellystä saatiin valmiiksi. Sävellyksiä tehdessä saatiin selville, että dynaamisen musiikin vaatimat siirtymät eri tunnelmien välillä vaati laajaa suunnittelua toimiakseen saumattomasti yhteen. Tästä syystä sävellysprosessiin lisättiin mukautuvan musiikin tekemiseen tarvittavia työkaluja ja ohjeistusta.
Opinnäytetyö tarjoaa aloitteleville äänisuunnittelijoille hyvän pohjan säveltämisen opetteluun ja se sisältää tarvittavat perustiedot pelimusiikista. Lisäksi opinnäytetyö saattaa tarjota kokeneemmille säveltäjille ehdotuksia, joilla he voivat parantaa työskentelytapojaan ja sävellysdokumenttiensa laatua.
Opinnäytteen tavoitteena oli pystyä tunnistamaan tunteiden eri piirteitä ja miten erilaisia tunnelmia saatiin aikaan pelimusiikilla. Näitä aiheita tutkittiin musiikkipsykologian, musiikin teorian ja pelisuunnittelun näkökulmasta.
Käytännön projektin sävellyksiä käytettiin testitapauksina, joilla pyrittiin kehittämään sävellysprosessia kolmessa eri vaiheessa. Jokainen näistä testitapauksista pyrkivät löytämään ratkaisuja edellisessä kehitysvaiheessa esiin nousseisiin ongelmakohtiin. Sävellysten tunnelmat rakennettiin seikkailupelin tarinan ja tunnelman pohjalta. Kuuntelukokeella pyrittiin varmistamaan, että sävellysten halutut tunnelmat oli saavutettu.
Käytännönosuuden kolmessa eri vaiheessa kehitettiin uusia työkaluja ja tapoja sävellysprosessin laajentamiseksi. Sävellysprosessin kehittämisen aikana neljä tunnelmaltaan erilaista sävellystä saatiin valmiiksi. Sävellyksiä tehdessä saatiin selville, että dynaamisen musiikin vaatimat siirtymät eri tunnelmien välillä vaati laajaa suunnittelua toimiakseen saumattomasti yhteen. Tästä syystä sävellysprosessiin lisättiin mukautuvan musiikin tekemiseen tarvittavia työkaluja ja ohjeistusta.
Opinnäytetyö tarjoaa aloitteleville äänisuunnittelijoille hyvän pohjan säveltämisen opetteluun ja se sisältää tarvittavat perustiedot pelimusiikista. Lisäksi opinnäytetyö saattaa tarjota kokeneemmille säveltäjille ehdotuksia, joilla he voivat parantaa työskentelytapojaan ja sävellysdokumenttiensa laatua.