Elämyksellisten kokouspalveluiden tuotekehitys Case: Santa's Hotel Tunturi, Saariselkä
Ahokas, Marika (2012)
Ahokas, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018862
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Saariselällä sijaitsevan Santa’s Hotel Tunturin kokouspalveluita. Koska tutkimuksen kohde sijaitsee Lapissa, jonka matkailussa hyödynnetään elämyksellisyyttä, pyrittiin tässä työssä huomioimaan elämyksellisyys kehitettävissä kokouspalveluissa. Työn taustalla oli toimeksiantajan tarve kehittää kokouspalveluita myynnin lisäämiseksi ja kilpailukyvyn säilyttämiseksi alueella. Ensisijainen tavoite oli kehittää elämyksellisiä kokouspalveluita ja toissijaisena tarkoituksena oli esittää pienempiä kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoreettisen viitekehyksen muodostaa tutkimuskohteen esittely, määritelmät elämyksestä ja elämyskokouksesta sekä matkailutuotteen kehitysprosessin kuvaus. Työn tutkimuksellinen osio sisältää opinnäytetyön toteuttamisen tutkimusmenetelmien avulla, niistä saatujen tulosten jäsentelyn sekä kehitysehdotusten esittämisen. Tutkimusmenetelmiksi valittiin benchmarking, kokoustrendien tarkastelu ja havainnointi. Benchmarking suoritettiin Internetin välityksellä tutkimalla sattumanvaraisesti valittujen hotellien kokouspalveluiden tarjontaa. Kokoustrendejä tarkasteltiin eri artikkelien pohjalta ja havainnointia suoritettiin tutkimuskohteessa strukturoimattomasti.
Tutkimusmenetelmistä saadut tulokset kerrotaan omissa osioissaan ja lopulta ne kootaan yhteen. Työn alkuperäinen tarkoitus oli kehittää elämyksellisiä kokouspalveluita, mutta tulokseksi saatiin myös pienempiä kehitysehdotuksia. Elämyksellisten kokouspalveluiden tuotekehityksessä otettiin huomioon, mitä tutkimuskohteessa jo olemassa olevaa voidaan hyödyntää. Tärkeimmäksi tulokseksi saatiin, että hotellin ulkona olevaa kotaa voidaan hyödyntää kokoustilana tai muuhun kokoukseen liitettävissä oheispalveluissa. Pienempiä kehitysehdotuksia voidaan toteuttaa melko pienin resurssein Santa’s Hotel Tunturissa, sillä ne liittyvät vahvasti hotellin Internet-sivujen kehittämiseen.
Palveluiden kehittäminen on jatkuvaa myynnin lisäämisen ja kilpailukyvyn säilyttämisen vuoksi. Tämän takia samankaltainen palveluiden tuotekehitys voidaan toteuttaa jatkossakin tutkimuskohteessa. Tästä työstä jatkotyömahdollisuutena on elämyskokouspalveluiden konkreettinen tuotteistaminen erilaisiksi räätälöitäviksi tuotekokonaisuuksiksi Santa’s Hotel Tunturille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoreettisen viitekehyksen muodostaa tutkimuskohteen esittely, määritelmät elämyksestä ja elämyskokouksesta sekä matkailutuotteen kehitysprosessin kuvaus. Työn tutkimuksellinen osio sisältää opinnäytetyön toteuttamisen tutkimusmenetelmien avulla, niistä saatujen tulosten jäsentelyn sekä kehitysehdotusten esittämisen. Tutkimusmenetelmiksi valittiin benchmarking, kokoustrendien tarkastelu ja havainnointi. Benchmarking suoritettiin Internetin välityksellä tutkimalla sattumanvaraisesti valittujen hotellien kokouspalveluiden tarjontaa. Kokoustrendejä tarkasteltiin eri artikkelien pohjalta ja havainnointia suoritettiin tutkimuskohteessa strukturoimattomasti.
Tutkimusmenetelmistä saadut tulokset kerrotaan omissa osioissaan ja lopulta ne kootaan yhteen. Työn alkuperäinen tarkoitus oli kehittää elämyksellisiä kokouspalveluita, mutta tulokseksi saatiin myös pienempiä kehitysehdotuksia. Elämyksellisten kokouspalveluiden tuotekehityksessä otettiin huomioon, mitä tutkimuskohteessa jo olemassa olevaa voidaan hyödyntää. Tärkeimmäksi tulokseksi saatiin, että hotellin ulkona olevaa kotaa voidaan hyödyntää kokoustilana tai muuhun kokoukseen liitettävissä oheispalveluissa. Pienempiä kehitysehdotuksia voidaan toteuttaa melko pienin resurssein Santa’s Hotel Tunturissa, sillä ne liittyvät vahvasti hotellin Internet-sivujen kehittämiseen.
Palveluiden kehittäminen on jatkuvaa myynnin lisäämisen ja kilpailukyvyn säilyttämisen vuoksi. Tämän takia samankaltainen palveluiden tuotekehitys voidaan toteuttaa jatkossakin tutkimuskohteessa. Tästä työstä jatkotyömahdollisuutena on elämyskokouspalveluiden konkreettinen tuotteistaminen erilaisiksi räätälöitäviksi tuotekokonaisuuksiksi Santa’s Hotel Tunturille.