Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksesta
Björkholm, Minna (2012)
Björkholm, Minna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksesta. Sairaanhoitaja-opiskelijoiden tehokkaan ohjauksen merkittävyyttä oli tärkeää tutkia ammattitai-toa edistävien harjoittelun kehittämisen vuoksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutki-musaineisto kerättiin avoimen kyselyn avulla sairaanhoitajaopiskelijoilta, joilla oli suoritettuna jo useita ammattitaitoa edistäviä harjoitteluja. Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajaopiskelijat olivat suorittaneet perushoidon, sisätautien hoitotyön, operatiivisen hoitotyön ja mielenterveyshoitotyön ammattitaitoa edistävät harjoittelut. Aineisto kerättiin yhdeksältä sairaanhoitajaopiskelijalta, jotka opiskelivat Saimaan ammattikorkeakoulussa. Avoin kysely analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Avoimessa kyselyssä selvitettiin sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ohja-uksesta, oppimista edistävistä ja heikentävistä tekijöistä ja ohjauksen vaikutuk-sesta harjoitteluun kokonaisuutena. Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä kehittämisen varaa oli muun muassa opiskelijoiden perehdytyksessä, vastuun saamisessa, ohjaavan yksikön ilmapiirissä, ohjaajan asenteessa ja palautteen saamisessa. Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajaopiskelijat pitivät oppimista edistävänä esimerkiksi hyvää henkilökemiaa ohjaajan ja opiskelijan välillä, luottamuksellista vuorovaikutusta ja vaikeista asioista keskustelemista. Opiskelijat tunsivat saaneensa pääasiassa hyvää ja henkilökohtaista ohjausta.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ohjaavien harjoitteluyksiköiden kehittämisessä, sillä harjoitteluja ohjaavat yksiköt voivat opinnäytetyötä tarkkailemalla löytää yksiköistään aihealueita, joissa on mahdollisesti kehittämisen varaa. Harjoitteluyksiköitä kehittämällä voidaan vaikuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksiin ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa ja lisätä opiskelijoiden kiinnostusta kyseisessä yksikössä työskentelyyn.
Tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin toteuttaa määrällisenä, jolloin saataisiin suurempaan joukkoon yleistettävää tietoa. Lisäksi olisi mielenkiintoista selvittää lisää ohjaavien sairaanhoitajien kokemuksia ammattitaitoa edistävien harjoittelujen ohjaamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutki-musaineisto kerättiin avoimen kyselyn avulla sairaanhoitajaopiskelijoilta, joilla oli suoritettuna jo useita ammattitaitoa edistäviä harjoitteluja. Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajaopiskelijat olivat suorittaneet perushoidon, sisätautien hoitotyön, operatiivisen hoitotyön ja mielenterveyshoitotyön ammattitaitoa edistävät harjoittelut. Aineisto kerättiin yhdeksältä sairaanhoitajaopiskelijalta, jotka opiskelivat Saimaan ammattikorkeakoulussa. Avoin kysely analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Avoimessa kyselyssä selvitettiin sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ohja-uksesta, oppimista edistävistä ja heikentävistä tekijöistä ja ohjauksen vaikutuk-sesta harjoitteluun kokonaisuutena. Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä kehittämisen varaa oli muun muassa opiskelijoiden perehdytyksessä, vastuun saamisessa, ohjaavan yksikön ilmapiirissä, ohjaajan asenteessa ja palautteen saamisessa. Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajaopiskelijat pitivät oppimista edistävänä esimerkiksi hyvää henkilökemiaa ohjaajan ja opiskelijan välillä, luottamuksellista vuorovaikutusta ja vaikeista asioista keskustelemista. Opiskelijat tunsivat saaneensa pääasiassa hyvää ja henkilökohtaista ohjausta.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ohjaavien harjoitteluyksiköiden kehittämisessä, sillä harjoitteluja ohjaavat yksiköt voivat opinnäytetyötä tarkkailemalla löytää yksiköistään aihealueita, joissa on mahdollisesti kehittämisen varaa. Harjoitteluyksiköitä kehittämällä voidaan vaikuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksiin ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa ja lisätä opiskelijoiden kiinnostusta kyseisessä yksikössä työskentelyyn.
Tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin toteuttaa määrällisenä, jolloin saataisiin suurempaan joukkoon yleistettävää tietoa. Lisäksi olisi mielenkiintoista selvittää lisää ohjaavien sairaanhoitajien kokemuksia ammattitaitoa edistävien harjoittelujen ohjaamisesta.