Kriisiviestintäsuunnitelma oppilaitosyhteisölle
Kihlakaski, Riikka (2012)
Kihlakaski, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja helppolukuinen kriisiviestintäsuunnitelmapohja oppilaitosyhteisön kriisiviestintäryhmän käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena autenttiselle oppilaitosyhteisölle.
Kriisiviestintää käsittelevän kirjallisuuden perusteella, rakennettiin teoreettinen viitekehys onnistuneen kriisiviestinnän elementeistä ja tätä tietoa lähdettiin soveltamaan oppilaitosyhteisön toimintaympäristöön. Käytännön kokemuksen näkökulma huomioitiin kehitystyössä teemahaastatteluin ja työryhmätyöskentelyn keinoin. Opinnäytetyön tuotosta, kriisiviestintä-suunnitelmapohjaa on tarkoitus hyödyntää oppilaitosyhteisön kriisiviestintätilanteiden harjoittelussa ja samalla se tulee toimimaan alustana kriisiviestintävalmiuden jatkokehittämiselle.
Onnistunut kriisiviestintä on yhtenäinen osa organisaation toiminnan johtamista ja viestintää. Se toimii kaksisuuntaisena kanavana, jota pitkin organisaation voi vastata kriisin synnyttämään kasvaneeseen tiedontarpeeseen ja samalla vastaanottaa tietoja, joiden pohjalta päivittää omaa tilannekuvaansa. Kriisiviestinnän onnistuminen määräytyy lopulta paljon ennen kriisin konkretisoitumista, siinä panoksessa, jonka organisaatio on valmis laittamaan kriisiviestin-täsuunnitteluun ja toimintamallien kehittämiseen.
Valmistautuminen ja ennakointi auttavat osaltaan organisaatiota jo väistämään osan kriiseistä, mutta niiden kriisien kohdalla, jotka konkretisoituvat organisaation toiminnassa, on rohkaisevaa muistaa, että onnistuneen kriisiviestinnän kautta, kriisi voi olla organisaatiolle kasvukertomus, joka parhaimmillaan vahvistaa positiivista peruskäsitystä organisaation toiminnasta.
Kriisiviestintää käsittelevän kirjallisuuden perusteella, rakennettiin teoreettinen viitekehys onnistuneen kriisiviestinnän elementeistä ja tätä tietoa lähdettiin soveltamaan oppilaitosyhteisön toimintaympäristöön. Käytännön kokemuksen näkökulma huomioitiin kehitystyössä teemahaastatteluin ja työryhmätyöskentelyn keinoin. Opinnäytetyön tuotosta, kriisiviestintä-suunnitelmapohjaa on tarkoitus hyödyntää oppilaitosyhteisön kriisiviestintätilanteiden harjoittelussa ja samalla se tulee toimimaan alustana kriisiviestintävalmiuden jatkokehittämiselle.
Onnistunut kriisiviestintä on yhtenäinen osa organisaation toiminnan johtamista ja viestintää. Se toimii kaksisuuntaisena kanavana, jota pitkin organisaation voi vastata kriisin synnyttämään kasvaneeseen tiedontarpeeseen ja samalla vastaanottaa tietoja, joiden pohjalta päivittää omaa tilannekuvaansa. Kriisiviestinnän onnistuminen määräytyy lopulta paljon ennen kriisin konkretisoitumista, siinä panoksessa, jonka organisaatio on valmis laittamaan kriisiviestin-täsuunnitteluun ja toimintamallien kehittämiseen.
Valmistautuminen ja ennakointi auttavat osaltaan organisaatiota jo väistämään osan kriiseistä, mutta niiden kriisien kohdalla, jotka konkretisoituvat organisaation toiminnassa, on rohkaisevaa muistaa, että onnistuneen kriisiviestinnän kautta, kriisi voi olla organisaatiolle kasvukertomus, joka parhaimmillaan vahvistaa positiivista peruskäsitystä organisaation toiminnasta.