Videomuotoinen ohjeistaminen kuvaruutukaappaustekniikalla : Case StarSoft Oy
Karra, Henrika (2012)
Karra, Henrika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018801
Tiivistelmä
Yhteiskunnan muuttuessa tietotekniikan kehityksen myötä myös kouluihin ja yrityksiin kohdistuvat vaatimukset muuttuvat. Opinnäytetyön aiheeni sain nykyiseltä työnantajaltani StarSoft Oy:lta, joka on koulu- ja oppilaitoshallintoon erikoistunut ohjelmistotalo. StarSoft kaipasi asiakkaidensa ohjeistamisessa uusia vaihtoehtoja perinteisen kirjallisen ohjeistamisen rinnalle.
Tässä opinnäytetyössäni kerron, mitä on kuvaruutukaappausvideointi ja miten sitä hyödynnetään yrityksissä, kouluissa sekä yleisessä käytössä. Vertailen ilmaisia kuvaruutukaappausohjelmia ja selvitän, millä ohjelmalla toteutan StarSoftin ohjevideot. Samalla tutkin, mitä eroja on tarjolla olevilla ilmaisilla ja maksullisilla kuvaruutukaappausohjelmilla. Tehtävänäni on myös selvittää, mitkä ominaisuudet tekevät videosta laadukkaan sekä suunnitella ja toteuttaa ohjevideoita.
Kuvaruutukaappaustekniikkaan perehtyessäni huomasin monia mahdollisuuksia, miten kuvaruutukaappausvideoita voitaisiin hyödyntää kouluissa ja yrityksissä. Tämän ovat huomanneet myös muutamat yritykset, jotka tarjoavat palveluinaan kuvaruutukaappausohjelmia sekä opastavat asiakkaitaan opetusvideoiden laatimisessa. Uskon siihen, että tulevaisuudessa kuvaruutukaappaustekniikalla tehdyt opetusvideot yleistyvät ohjelmien ohjeistamisessa. Myös multimedian hyödyntäminen perinteisen opetuksen rinnalla tulee varmasti lisääntymään.
Tässä opinnäytetyössäni kerron, mitä on kuvaruutukaappausvideointi ja miten sitä hyödynnetään yrityksissä, kouluissa sekä yleisessä käytössä. Vertailen ilmaisia kuvaruutukaappausohjelmia ja selvitän, millä ohjelmalla toteutan StarSoftin ohjevideot. Samalla tutkin, mitä eroja on tarjolla olevilla ilmaisilla ja maksullisilla kuvaruutukaappausohjelmilla. Tehtävänäni on myös selvittää, mitkä ominaisuudet tekevät videosta laadukkaan sekä suunnitella ja toteuttaa ohjevideoita.
Kuvaruutukaappaustekniikkaan perehtyessäni huomasin monia mahdollisuuksia, miten kuvaruutukaappausvideoita voitaisiin hyödyntää kouluissa ja yrityksissä. Tämän ovat huomanneet myös muutamat yritykset, jotka tarjoavat palveluinaan kuvaruutukaappausohjelmia sekä opastavat asiakkaitaan opetusvideoiden laatimisessa. Uskon siihen, että tulevaisuudessa kuvaruutukaappaustekniikalla tehdyt opetusvideot yleistyvät ohjelmien ohjeistamisessa. Myös multimedian hyödyntäminen perinteisen opetuksen rinnalla tulee varmasti lisääntymään.