"Lasten Liikkari" - Opas 3-6-vuotiaiden lasten liikuntaleikkikoulun ohjaajille Kokkolan Veikoissa
Haanpää, Saara (2012)
Haanpää, Saara
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120818727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120818727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota urheiluseura Kokkolan Veikkojen lasten liikuntaleikkikoulun ohjaajille opas, josta saada vinkkejä niin teoriassa kuin käytännössäkin. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä on käytetty haastatteluja. Opas on tarkoitettu lähinnä aloitteleville, uusille ohjaajille, mutta soveltuu myös enemmän kokemusta omaaville ohjaajille. Päätavoite oli parantaa oppaan avulla liikuntaleikkikoulun ohjaajien asiantuntevuutta ja tietoutta lapsista.
Opinnäytetyö sisältää kattavan teoriaosan, johon kuuluu muun muassa tietoa lapsen kehityksestä, liikuntakasvatuksesta ja liikunnan merkityksestä lapselle. Tutkimusosaa varten on haastateltu viittä liikuntaleikkikoulussa ohjaajana toiminutta henkilöä, joista osa ohjaa edelleen. Heille esitettiin yhteensä kymmenen kysymystä, joiden vastaukset on käsitelty tutkimusosassa.
Tulokset osoittavat, että liikuntaleikkikoulun ohjauksessa tulee ottaa hyvin moni asia huomioon. Ohjaajan tulisi olla auktoriteetti, jota kuunnellaan, mutta silti samanaikaisesti olla tulee olla positiivinen lapsia kohtaan. Tuloksista kävi myös ilmi, että vanhempien rooli liikuntaleikkikoulutoiminnassa on kiinni heistä itsestään, mutta joka tapauksessa yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää.
Opinnäytetyö sisältää kattavan teoriaosan, johon kuuluu muun muassa tietoa lapsen kehityksestä, liikuntakasvatuksesta ja liikunnan merkityksestä lapselle. Tutkimusosaa varten on haastateltu viittä liikuntaleikkikoulussa ohjaajana toiminutta henkilöä, joista osa ohjaa edelleen. Heille esitettiin yhteensä kymmenen kysymystä, joiden vastaukset on käsitelty tutkimusosassa.
Tulokset osoittavat, että liikuntaleikkikoulun ohjauksessa tulee ottaa hyvin moni asia huomioon. Ohjaajan tulisi olla auktoriteetti, jota kuunnellaan, mutta silti samanaikaisesti olla tulee olla positiivinen lapsia kohtaan. Tuloksista kävi myös ilmi, että vanhempien rooli liikuntaleikkikoulutoiminnassa on kiinni heistä itsestään, mutta joka tapauksessa yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää.