tulevaisuuteni viiden vuoden kuluttua : koulukodin yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä tulevaisuudestaan
Heiskanen, Tuisku (2012)
Heiskanen, Tuisku
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718700
Tiivistelmä
Peruskoulun päättäminen ja aikuistuminen on nuorille hyvin vaikeaa ja tärkeää aikaa. Tuolloin pitäisi päättää mihin suuntaan elämässään lähtee, ja tehdä valintoja mm. koulutukseen ja opiskeluun liittyen. Kun nämä asiat ja päätökset tuottavat päänvaivaa kaikille nuorille, miltä aikuistuminen ja itsenäistymi-nen tuntuvat niistä nuorista, joiden taustat ja elämäntilanteet usein poikkeavat muista.
Koulukotia pidetään sijoituspaikkana niille nuorille, joiden ongelmat ovat suurempia ja haastavampia, kuin muiden lastensuojelun sijaishuollossa olevien. Heidän taustansa voivat ole hyvinkin rankkoja, ja ongelmia löytyy niin perheen sisältä kuin nuoresta itsestään.
Elämää koulukodin jälkeen on tutkittu hieman. Nämä tutkimukset kertovat nuorten vaikeuksista niin koulutuksen, työn kuin vapaa-ajankin kentällä, myös tulevaisuudessa. Koulutukseen hakeudutaan huo-mattavasti harvemmin ja työttömyys on suurempi, kuin muilla saman ikäisillä nuorilla. Myös lapsia han-kitaan varhain, ja osalla heistä on myös päihdeongelmia.
Lähdin selvittämään millaisena koulukodissa olevat 9-luokkalaset näkevät tulevaisuutensa 5 vuoden kuluttua ja kokevatko he voivansa vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa. Halusin myös selvittää näkyykö erilainen menneisyys ja tämänhetkinen elämäntilanne heidän tulevaisuuskuvista, ja jos näkyy niin millä tavoin.
Opinnäytetyötäni varten vierailin kahden koulukodin yhdeksännellä luokalla, jossa pyysin nuoria kirjoit-tamaan minulle heidän omasta elämästä 5 vuoden kuluttua. Käsiteltäviksi teemoiksi annoin heille vapaa-ajan, ihmissuhteet sekä työ ja koulun. Näiden lisäksi kysyin kokevatko he voivansa vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ja millainen heidän mielestään on hyvä elämä.
Kirjoituksista nousivat esille muutamia mielenkiintoisia asioita, kuten varhainen perheellistyminen, tai sen näkeminen, työelämä painotteisuus ja opintojen varjoon jääminen. Kaikki heistä kokivat voivansa vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa.
Koulukotia pidetään sijoituspaikkana niille nuorille, joiden ongelmat ovat suurempia ja haastavampia, kuin muiden lastensuojelun sijaishuollossa olevien. Heidän taustansa voivat ole hyvinkin rankkoja, ja ongelmia löytyy niin perheen sisältä kuin nuoresta itsestään.
Elämää koulukodin jälkeen on tutkittu hieman. Nämä tutkimukset kertovat nuorten vaikeuksista niin koulutuksen, työn kuin vapaa-ajankin kentällä, myös tulevaisuudessa. Koulutukseen hakeudutaan huo-mattavasti harvemmin ja työttömyys on suurempi, kuin muilla saman ikäisillä nuorilla. Myös lapsia han-kitaan varhain, ja osalla heistä on myös päihdeongelmia.
Lähdin selvittämään millaisena koulukodissa olevat 9-luokkalaset näkevät tulevaisuutensa 5 vuoden kuluttua ja kokevatko he voivansa vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa. Halusin myös selvittää näkyykö erilainen menneisyys ja tämänhetkinen elämäntilanne heidän tulevaisuuskuvista, ja jos näkyy niin millä tavoin.
Opinnäytetyötäni varten vierailin kahden koulukodin yhdeksännellä luokalla, jossa pyysin nuoria kirjoit-tamaan minulle heidän omasta elämästä 5 vuoden kuluttua. Käsiteltäviksi teemoiksi annoin heille vapaa-ajan, ihmissuhteet sekä työ ja koulun. Näiden lisäksi kysyin kokevatko he voivansa vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ja millainen heidän mielestään on hyvä elämä.
Kirjoituksista nousivat esille muutamia mielenkiintoisia asioita, kuten varhainen perheellistyminen, tai sen näkeminen, työelämä painotteisuus ja opintojen varjoon jääminen. Kaikki heistä kokivat voivansa vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa.