Asiakastyytyväisyyskysely Fazer Amican uuteen opiskelijaravintolaan Savon ammatti- ja aikuisopistolle
Veid, Tytti (2012)
Veid, Tytti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718661
Tiivistelmä
Fazer Food Services avasi uuden Amica-ravintolan Iisalmeen Savon ammatti- ja aikuisopistolle helmikuussa 2012. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden ja henkilökunnan ennakkokäsityksiä Amica-ravintoloista, odotuksia uutta ravintolaa kohtaan sekä perinteistä asiakastyytyväisyyttä. Asiakkailta toivottiin myös kehitysehdotuksia ja toivomuksia ravintolan kehittämistä varten.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä kahdessa osassa. Ensimmäinen, ennakkokäsityksiin ja odotuksiin keskittyvä kysely tehtiin 15.2.2012, ja asiakastyytyväisyyteen painottunut kysely noin kaksi kuukautta ensimmäisen kyselyn jälkeen eli 25.4.2012. Lomakkeet jaettiin asiakkaille ruokailun aikana, ja ne kerättiin pois heti kun asiakkaat olivat ehtineet vastata kyselyyn. Kaikki 110 lomaketta saatiin molempien kyselyiden osalta takaisin. Vastaukset käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella ennakkokäsitykset Amicasta olivat vaihtelevia: nuorille asiakkaille yritys on tuntematon, mutta vanhemmille asiakkaille yritys on tuttu. Odotukset uutta ravintolaa kohtaan olivat myös vaihtelevia: toiset odottivat parempaa ruokaa, kun taas toisten mielestä ruoka tulee olemaan laitosmaista ketjuruokaa. Positiivista palautetta tuli paljon, muun muassa viihtyisämpää ruokatilaa ja hyvää ruokaa kehuttiin. Asiakkaat antoivat myös ilahduttavan paljon kehitysehdotuksia, mutta suuria epäkohtia ei ravintolan toiminnassa tutkimuksen mukaan ole havaittavissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä kahdessa osassa. Ensimmäinen, ennakkokäsityksiin ja odotuksiin keskittyvä kysely tehtiin 15.2.2012, ja asiakastyytyväisyyteen painottunut kysely noin kaksi kuukautta ensimmäisen kyselyn jälkeen eli 25.4.2012. Lomakkeet jaettiin asiakkaille ruokailun aikana, ja ne kerättiin pois heti kun asiakkaat olivat ehtineet vastata kyselyyn. Kaikki 110 lomaketta saatiin molempien kyselyiden osalta takaisin. Vastaukset käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella ennakkokäsitykset Amicasta olivat vaihtelevia: nuorille asiakkaille yritys on tuntematon, mutta vanhemmille asiakkaille yritys on tuttu. Odotukset uutta ravintolaa kohtaan olivat myös vaihtelevia: toiset odottivat parempaa ruokaa, kun taas toisten mielestä ruoka tulee olemaan laitosmaista ketjuruokaa. Positiivista palautetta tuli paljon, muun muassa viihtyisämpää ruokatilaa ja hyvää ruokaa kehuttiin. Asiakkaat antoivat myös ilahduttavan paljon kehitysehdotuksia, mutta suuria epäkohtia ei ravintolan toiminnassa tutkimuksen mukaan ole havaittavissa.