The challenge of culture in student exchange : case H.O.T.E.L. Atlantis, first cohort
Lindén, Susanna (2012)
Lindén, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718659
Tiivistelmä
Kahden viime vuosikymmenen aikana kansainvälistyminen on ollut vuonna 1999 allekirjoitetun Bolognan julistuksen johdosta vahvassa kasvussa Eurooppalaisissa korkeakouluissa. Tämä on johtanut monissa korkeakouluissa erilaisten yhteis- ja kaksoistutkintojen kehittämiseen. Motiiveina ovat toimineet monet eri syyt koulutustarjonnan laajentamisesta kansainvälisen tunnettuuden lisäämiseen.Tämä opinnäytetyö on case study, jonka tavoitteena on tarjota yhteenveto H.O.T.E.L. Atlantis kaksoistutkinto-ohjelmasta sekä tutustuttaa lukija niihin haasteisiin, joita ensimmäinen Turun ammattikorkeakoulusta lähetetty ryhmä opintojensa ohessa kohtasi. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui haastattelu ja itse ohjelmaan liittyvän tietoperustan rakentamista varten käytetiin yhteistyö korkeakoulujen allekirjoittamaa dokumenttia, Memorandum of Understanding, sekä Euroopan Unioniin lähetettyä väliaikaraporttia. Koska kulttuuri on erittäin tiivis osa vaihto-opiskelua ja voi aiheuttaa melkoisia haasteita kaikille osapuolille, tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tutkii ohjelmassa osallisena olevia kulttuureita. Uskonto, ruokakulttuuri sekä opiskelu otettiin amerikkalaisen sekä skotlantilaisen kultturin osalta tarkemman tarkastelun kohteeksi. Näitä myös verrattiin samoihin aihepiireihin suomalaisessa kulttuurissa.Kahta Turun ammattikorkeakoulussa H.O.T.E.L. Atlantis -kaksoistutkintoa suorittavaa opiskelijaa haastateltiin jotta voitiin arvioida ohjelman tavoitteiden toteutumista ensimmäisen opiskelijaryhmän kohdalla. Vaikka opiskelijat kertoivat monista epäkohdista ohjelmassa, olivat he pääosin tyytyväisiä kokemukseensa. Suurimmiksi hyödyiksi ohjelmassa he kokivat henkilökohtaisen kasvun sekä yleisen saavutuksen tunteen. Vertaamalla projektin alkuperäisiä tavoitteita toteutukseen, paljastui ohjelmasta monia epäkohtia, joista kaikkia ei voitu ratkaista opiskelijoiden kannalta suotuisasti. Vaikka osallistujat eivät ole vielä havainneet konkreettisia hyötyjä kaksoistutkinnon suorittajina, ovat he toiveikkaita tulevaisuuden suhteen.