Meidän ensimmäinen luokka - Lasten sosiaaliset taidot ja niiden harjoittaminen
Kiiski, Nina-Mari (2012)
Kiiski, Nina-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lasten sosiaaliset taidot ja niiden harjoittaminen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisin menetelmin ja toimintaan osallistui erään Vantaan alakoulun ensimmäinen luokka. Toiminnallisia kertoja oli yhteensä kuusi. Yhden kerran kesto oli 45 mi- nuuttia. Kerroilla harjoiteltiin erilaisten toiminnallisten leikkien avulla ryhmänä toimimista. Toiminnan tavoitteena oli parantaa ryhmän sosiaalisia taitoja. Tunneilla käytetyt harjoitukset valitsin erityisesti lasten ikää, ryhmän kokoa ja tavoitteita ajatellen.
Asetin työlle kolme tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli parantaa luokan yhteenkuuluvuuden tunnetta, toinen oli luoda luokkaan ilmapiiri, jossa ujoimmatkin huomioidaan ja kolmantena oli tarkoitus kiinnittää lasten huomiota siihen miten muita kohdellaan. Toiminnan tavoitteiden lisäksi asetin itselleni kaksi oman oppimisen tavoitetta, jotka olivat oppia ohjaamaan ryhmää samalla, kun itse osallistuu toimintaan ja lisäksi oppia arvioimaan työn koko prosessia, ei pelkästään tavoitteiden saavuttamista. Opinnäytetyössä kuvaan toiminnan toteutumisen. Lisäksi arvioin tavoitteiden onnistumisen. Opinnäytetyön työn teoria osuudessa olen käsitellyt koulua toimintaympäristönä sosiaalisessa kasvussa, kouluikäisen kehitystä ja sosiaalisia taitoja. Rajasin teorian näihin kolmeen kokonaisuuteen, sillä koen niiden olevan tärkeitä opinnäytetyön aiheen kannalta. Erityisesti keskityn teoriassa varhaisiin kouluvuosiin. Tein rajauksen siksi, että toimintaan osallistuivat ensimmäisen luokan oppilaat. Näin teoria ja toiminnallinen osuus tukevat toisiaan parhaiten.
Arviointi keskittyi toiminnan onnistumiseen sekä erikseen tavoitteiden saavuttamiseen. Tällainen jaottelu oli tärkeää arvioinnin selkeyden vuoksi. Työ oli kokonaisuudessaan onnistunut. Työn toiminnallinen osuus oli onnistunut, sillä ryhmä toimi hyvin yhdessä ja toiminnallisten kertojen aikana oli havaittavissa positiivista muutosta ryhmän toiminnassa. Työn tavoitteet toteutuivat niin hyvin kuin näin lyhyessä ajassa tapahtuvalla toiminnalla oli mahdollista. Henkilökohtaiset oppimistavoitteet täyttyivät ja opinnäytetyön tekeminen kehitti taitojani suunnitella ja ohjata toimintaa alusta loppuun asti. Ryhmien yhteistä toimintaa tulisi tukea kouluissa ja päiväkodeissa. Lapsia tulisi kannustaa toimimaan yhdessä ja huomioimaan muita. Leikin avulla sosiaalisten taitojen harjoittaminen olisi luontevaa toimintaa lapsille. Hyvistä ryhmätyötaidoista on hyötyä lapsille heidän kasvaessaan aikuisiksi.
Asetin työlle kolme tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli parantaa luokan yhteenkuuluvuuden tunnetta, toinen oli luoda luokkaan ilmapiiri, jossa ujoimmatkin huomioidaan ja kolmantena oli tarkoitus kiinnittää lasten huomiota siihen miten muita kohdellaan. Toiminnan tavoitteiden lisäksi asetin itselleni kaksi oman oppimisen tavoitetta, jotka olivat oppia ohjaamaan ryhmää samalla, kun itse osallistuu toimintaan ja lisäksi oppia arvioimaan työn koko prosessia, ei pelkästään tavoitteiden saavuttamista. Opinnäytetyössä kuvaan toiminnan toteutumisen. Lisäksi arvioin tavoitteiden onnistumisen. Opinnäytetyön työn teoria osuudessa olen käsitellyt koulua toimintaympäristönä sosiaalisessa kasvussa, kouluikäisen kehitystä ja sosiaalisia taitoja. Rajasin teorian näihin kolmeen kokonaisuuteen, sillä koen niiden olevan tärkeitä opinnäytetyön aiheen kannalta. Erityisesti keskityn teoriassa varhaisiin kouluvuosiin. Tein rajauksen siksi, että toimintaan osallistuivat ensimmäisen luokan oppilaat. Näin teoria ja toiminnallinen osuus tukevat toisiaan parhaiten.
Arviointi keskittyi toiminnan onnistumiseen sekä erikseen tavoitteiden saavuttamiseen. Tällainen jaottelu oli tärkeää arvioinnin selkeyden vuoksi. Työ oli kokonaisuudessaan onnistunut. Työn toiminnallinen osuus oli onnistunut, sillä ryhmä toimi hyvin yhdessä ja toiminnallisten kertojen aikana oli havaittavissa positiivista muutosta ryhmän toiminnassa. Työn tavoitteet toteutuivat niin hyvin kuin näin lyhyessä ajassa tapahtuvalla toiminnalla oli mahdollista. Henkilökohtaiset oppimistavoitteet täyttyivät ja opinnäytetyön tekeminen kehitti taitojani suunnitella ja ohjata toimintaa alusta loppuun asti. Ryhmien yhteistä toimintaa tulisi tukea kouluissa ja päiväkodeissa. Lapsia tulisi kannustaa toimimaan yhdessä ja huomioimaan muita. Leikin avulla sosiaalisten taitojen harjoittaminen olisi luontevaa toimintaa lapsille. Hyvistä ryhmätyötaidoista on hyötyä lapsille heidän kasvaessaan aikuisiksi.