Franchising-yrityksen mahdollisuudet erottuvaan markkinointiin
Koro, Karoliina (2012)
Koro, Karoliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää markkinoinnin keinoja franchising-yrityksen erottumiseen kilpailijoistaan sekä ketjun muista ravintoloista. Toimeksiantaja oli yrittäjä Mirko Pajunen, joka omistaa kaksi Subway-ketjun ravintolaa. Subway on amerikkalaislähtöinen, maailmanlaajuisesti toimiva pikaruokaketju, jonka ravintolat toimivat täsmällisesti alkuperäisen konseptin mukaisesti. Markkinoinnissa liikkumavaraa on annettu niukasti. Ketju on halunnut tehdä ravintoloista tarkoituksella lähes identtisiä, jotta asiakkailla olisi mahdollista saada lähes samanlainen ruokailukokemus huolimatta siitä, missä maassa hän ketjun palveluita käyttää. Työssä keskityttiin tarkastelemaan erityisesti toisen Pajusen omistamista ravintoloista, Subway Lielahden, markkinoinnin kehittämiseen, joskin ainakin osa työn tuloksista on käytettävissä myös toisen ravintolan markkinoinnin kehittämiseen.
Työssä käytiin lyhyesti lävitse franchising -liiketoimintamallin historiaa ja toimintaperi-aatteita, sekä Subway-ketjun historia ja liikeidea. Aiheen rajauksen myötä työn teoreet-tinen osuus jätettiin suppeammaksi suhteessa kehitysideoihin. Kehitysideoinnissa pää-asiallisena lähteenä käytettiin tekijän omaa kokemuspohjaa työskentelystä Subway Lie-lahden vuoropäällikkönä.
Ketjun asettamien rajoitusten puitteissa työssä keskityttiin pohtimaan erityisesti asia-kaspalvelun kehittämiseen ja työntekijöiden tyytyväisyyteen liittyviä aspekteja, joiden avulla luodaan pohjaa erinomaiselle asiakaskokemukselle ja täten luodaan uskollinen vakiasiakaskunta. Konkreettisiksi erottumiskeinoiksi ehdotettiin Facebookin faniryhmän tehokkaampaa käyttöönottoa, tapahtumien ja tempauksien järjestämistä sekä hy-väntekeväisyyskalenterin tekemistä. Yhteistyösopimukset paikallisten urheiluseurojen kanssa toisivat myös kaivattua lisänäkyvyyttä.
Kaikki ehdotetut markkinoinnin parantamiseen liittyvät suunnitelmat ovat suhteellisen helposti toteutettavissa. Muutama ideoista on jo otettu osittain käyttöön. Muiden ideoi-den osalta tehdään vielä myöhemmin lisäselvityksiä konkreettisen toteuttamisen mah-dollisuuksista. Erottumisen onnistuminen vaatii kuitenkin ensisijaisesti kaikkien työnte-kijöiden sekä esimiehen ja yrittäjän sitoutumista toteuttamaan yhteistä visiota.
Työssä käytiin lyhyesti lävitse franchising -liiketoimintamallin historiaa ja toimintaperi-aatteita, sekä Subway-ketjun historia ja liikeidea. Aiheen rajauksen myötä työn teoreet-tinen osuus jätettiin suppeammaksi suhteessa kehitysideoihin. Kehitysideoinnissa pää-asiallisena lähteenä käytettiin tekijän omaa kokemuspohjaa työskentelystä Subway Lie-lahden vuoropäällikkönä.
Ketjun asettamien rajoitusten puitteissa työssä keskityttiin pohtimaan erityisesti asia-kaspalvelun kehittämiseen ja työntekijöiden tyytyväisyyteen liittyviä aspekteja, joiden avulla luodaan pohjaa erinomaiselle asiakaskokemukselle ja täten luodaan uskollinen vakiasiakaskunta. Konkreettisiksi erottumiskeinoiksi ehdotettiin Facebookin faniryhmän tehokkaampaa käyttöönottoa, tapahtumien ja tempauksien järjestämistä sekä hy-väntekeväisyyskalenterin tekemistä. Yhteistyösopimukset paikallisten urheiluseurojen kanssa toisivat myös kaivattua lisänäkyvyyttä.
Kaikki ehdotetut markkinoinnin parantamiseen liittyvät suunnitelmat ovat suhteellisen helposti toteutettavissa. Muutama ideoista on jo otettu osittain käyttöön. Muiden ideoi-den osalta tehdään vielä myöhemmin lisäselvityksiä konkreettisen toteuttamisen mah-dollisuuksista. Erottumisen onnistuminen vaatii kuitenkin ensisijaisesti kaikkien työnte-kijöiden sekä esimiehen ja yrittäjän sitoutumista toteuttamaan yhteistä visiota.