Ykkösuutinen vai turha tiedote? : kuinka paljon ja millaista julkisuutta WWF Suomi saavuttaa tiedotteillaan?
Haavisto, Antti (2012)
Haavisto, Antti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518558
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa WWF Suomen tiedotteilla saamaa julkisuutta ja kuinka tiedotteiden saamaa julkisuuden laatua ja määrää voisi parantaa. Tutkielman tutkimuskysymys on, kuinka paljon ja millaista julkisuutta WWF Suomi saavuttaa tiedotteillaan? WWF on kansainvälinen ympäristön- ja luonnonsuojelujärjestö, joka toimii yli sadassa maassa.
Tutkielmassa luodaan ensin yleissilmäys WWF:n toimintaan, jonka jälkeen tarkastellaan järjestöjen ja muiden organisaatioiden viestintää ja mediajulkisuuden tavoittelua. Tämän jälkeen analysoidaan WWF:n suomenkielisiä tiedotteita ja niiden saamaa julkisuutta tutkimusjakson ajalta. Analyysissä on keskitytty tiedotteiden aihealueisiin, kieleen sekä tiedotteiden lähettämiseen liittyviin teknisiin tekijöihin. Tutkielmaa varten on haastateltu neljää toimittajaa ja WWF Suomen viestintäjohtajaa. Haastatteluista saadun tiedon ja WWF:n lähettämien tiedotteiden lisäksi tutkimusaineistona käytetään tiedotteiden pohjalta kirjoitettuja journalistisia artikkeleita.
Tutkielmassa todetaan, että WWF Suomi saavutti erinomaisesti onnistunutta mediajulkisuutta vain muutamilla tiedotteillaan. Merkittävä osa tiedotteista ei saavuttanut julkisuutta ollenkaan tai saavutti sitä vain välttävästi. Tutkielmassa esitellään kehitysehdotuksia laadukkaamman ja laajemman julkisuuden saavuttamiseksi. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia ovat tarkemman harkinnan käyttäminen siinä, mistä aiheesta ja milloin tiedote kannattaa julkaista sekä tiedotteiden kielen selkeyttäminen.
Tutkielmassa luodaan ensin yleissilmäys WWF:n toimintaan, jonka jälkeen tarkastellaan järjestöjen ja muiden organisaatioiden viestintää ja mediajulkisuuden tavoittelua. Tämän jälkeen analysoidaan WWF:n suomenkielisiä tiedotteita ja niiden saamaa julkisuutta tutkimusjakson ajalta. Analyysissä on keskitytty tiedotteiden aihealueisiin, kieleen sekä tiedotteiden lähettämiseen liittyviin teknisiin tekijöihin. Tutkielmaa varten on haastateltu neljää toimittajaa ja WWF Suomen viestintäjohtajaa. Haastatteluista saadun tiedon ja WWF:n lähettämien tiedotteiden lisäksi tutkimusaineistona käytetään tiedotteiden pohjalta kirjoitettuja journalistisia artikkeleita.
Tutkielmassa todetaan, että WWF Suomi saavutti erinomaisesti onnistunutta mediajulkisuutta vain muutamilla tiedotteillaan. Merkittävä osa tiedotteista ei saavuttanut julkisuutta ollenkaan tai saavutti sitä vain välttävästi. Tutkielmassa esitellään kehitysehdotuksia laadukkaamman ja laajemman julkisuuden saavuttamiseksi. Tärkeimpiä kehitysehdotuksia ovat tarkemman harkinnan käyttäminen siinä, mistä aiheesta ja milloin tiedote kannattaa julkaista sekä tiedotteiden kielen selkeyttäminen.